"Dorazil mezi nás i trabant ve vojenské verzi džíp, používaný v minulosti východoněmeckou armádou a vyvedený v khaki barvě. Nechyběl ani trabant kabriolet nebo trabant v typických barvách zaniklé Veřejné bezpečnosti (VB) s majákem na střeše," řekl jeden z pořadatelů akce Jan Kosejk.

Organizátoři na trabantím mítinku očekávali kolem 80 vozů, nakonec jich Český ráj křižovalo více než 100. Ukrýval se mezi nimi také vzácný veterán z 60. let. Na srazu bohužel scházel jeden z nejoriginálnějších tuzemských trabantů, šestimetrová limuzína, svařená z několika aut.

Hasiči vybrali smradné

Kolona se zastavila na zámku Sychrov, v Turnově a v Jičíně. Ve Vlastibořicích ji stopli místní hasiči a místo mýtného vybrali takzvané smradné. Za uvolnění cesty dostali láhev fernetu.

Na parkovišti u autobusového nádraží v Turnově se 40 řidičů popasovalo s jednou z nejzákeřnějších světových jízd zručnosti. Vydali se na ni totiž v trabantu, v němž pořadatelé prohodili spojkový a plynový pedál. "Viděli jsme hodně zajímavé věci. Překvapilo nás ale, jak bravurně si se záměnou poradily soutěžící ženy," podotkl Kosejk.

Kosejka potěšilo, že ostatní řidiči dávali dlouhé koloně trabantistů na silnicích přednost a nikdo ji nepředjížděl a neroztrhával. Plastovým vozítkům, jež se v historii automobilismu stala bezpochyby nejčastějším terčem vtipů, motoristé i chodci uznale mávali a tleskali. "Trabanty se staly pro řadu majitelů celoživotním koníčkem. Do chromování kol, do laku, do úprav karoserie či interiéru dávají někteří statisíce korun," upozornil Kosejk.

Sám vlastní čtyři trabanty a všechny se objevily na spanilé jízdě Českým rájem. Jeden řídil Kosejk sám, druhý manželka, třetí jeho dvorní lakýrník a za volantem čtvrtého byl Kosejkův známý.

Kromě českých trabantistů se do Sedmihorek vydali dva Poláci a jeden Slovák přicestoval až z 530 kilometrů vzdáleného Martina. "Šlo o první letošní sraz majitelů trabantů v republice. O našich akcích se dozvídáme z internetu, stránek o trabantech tam lze najít hodně," shrnul Kosejk.