Hlavní obsah

První český test Citroënu C3: extravagance z Trnavy

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Citroën C3 je nejprodávanějším modelem francouzské automobilky - dosud se jej vyrobilo 3,5 miliónu kusů. Na trh právě přichází třetí generace, která se vyrábí v Trnavě. Jak jezdí na Slovensku vyráběný hatchback s prvky crossoveru, jsme zjišťovali jako první v Česku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Citroën C3

Článek

Audi Q2 o sobě tvrdí, že jde o nezařaditelný model. Takový reklamní slogan by slušel spíše třetí generaci Citroënu C3. Jde sice o hatchback, svým opticky vysokým tvarem ale trochu připomíná crossovery. Uznáváme, že přední partie budou pro někoho až moc extravagantní: extrémně úzká diodová světla navazují na obří kulaté světlomety, pod nimi jsou ještě mlhová světla.

Naprosto chápu, když někdo řekne, že je to překombinované, ale zároveň naprosto chápu, když nad tím někdo vydechne vzrušením - přední maska je tak výrazná, že to lid rozdělí možná ještě více než přední dělené světlomety u omlazené octavie.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Citroën C3

Hravost rozverné karoserie dále zvyšuje ochranný prvek Airbump, který částečně chrání boční dveře před odřením. Dělá se výhradně v černé a bezplatně se dodává jen k nejvyšší výbavě. Jde o nepovinnou položku, pokud jej na autě mít nechcete, nemusíte. Jinak stojí 5500 korun a k základnímu provedení Live jej nedostanete vůbec.

Třicet šest barevných kombinací

Na výběr je několik barevných kombinací, velice pěkná je ta, kterou vidíte na fotografiích, tedy bílá karoserie a červená střecha. Střecha může být rovněž bílá nebo černá, v těchto barevných kombinacích lze mít i kryty zpětných zrcátek, polep u C sloupku nebo lištu kolem mlhovek. Chválíme. Vzhledem k devíti barvám karoserie můžete mít celkem 36 barevných kombinací.

Kola mají rozměr 15 - 17 palců, v případě nejmenšího rozměru se ale jedná jen o plechová kola.

Délku nové C3 se podařilo udržet pod čtyřmi metry, přesně měří 3,9 metru, je široká 1,75 metru a vysoká 1,47 metru. Vepředu je na měkkých sedadlech bez bočního vedení, která na delších cestách nebudou ideální, místa dostatek ve všech směrech. Vzadu je pak pro lidi nad 180 cm méně místa pro hlavu, před koleny najdete několikacentimetrovou rezervu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Citroën C3

Z auta je docela slušný výhled (širší přední sloupky jej trochu zhoršují), komfort dále zvyšuje příplatková parkovací kamera se slušným rozlišením i barevným spektrem.

Zadní okenní skla nejdou stáhnout zcela dolů, držáky Isofixu na zadních sedadlech by potřebovaly výraznější vymezení.

Integrovaná Full HD kamera

A když jsme u těch kamer: jedna se nachází i pod vnitřním zrcátkem a nahrává situaci před vozidlem. Je to šikovná vychytávka, kterou navíc nikdo nikdy takto neintegroval přímo do auta. Záznam z jízdy se hodí v případě dopravní nehody či jiné nepříjemnosti, umístění navíc neruší, záznam je v kvalitě Full HD, automaticky - pokud chce uživatel - se přepisuje.

Kapacita integrované kamery s vestavěným GPS je plně dostačující - 16 GB. Nahrávky můžete snadno sdílet přes aplikaci pro mobilní telefon na sociálních sítích. Tahle „hračka” je dostupná pouze pro nejvyšší výbavu a stojí sedm tisíc korun.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Citroën C3

Pohled do interiéru odhalí, že ubylo tlačítek. Multimediální systém ovládáte dotykem, což není úplně šťastné řešení. V nedávno testovaném Peugeotu 2008 měly nejdůležitější funkce samostatné tlačítko, tady musíte pro naladění rádia, zvýšení teploty topení, ale třeba i vypnutí systému start/stop sahat na displej minimálně jednou tak častěji.

Grafika výstupu ničím nevyniká (ani ji nelze označit za nemoderní), odezva displeje je však pouze průměrná. Plastové výplně jsou velice tvrdé, ale to je trend současných malých aut, měkké výplně už nenajdete prakticky nikde, ani u konkurence.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Citroën C3

Velice oceňujeme, že i nejlacinější verze mají mechanický ukazatel stavu paliva a teploty chladicí kapaliny. To se dnes nevidí ani v autech s cenovkou přes milión korun.

Malý kompakt se ale nevyhnul šetření, madla nemáte ani nad dveřmi spolujezdce, vzadu chybí lampička stropního osvětlení. Pásy nemají výškové seřizování, opěradlo má ale pohyb pomocí kolečka.

Vysoká nákladová hrana, slušná velikost

Ještě pár slov k prostoru pro zavazadla. Nákladová hrana je hodně vysoko (bezmála 70 centimetrů), do kufru se tak náklad skládá složitěji. Samotný zavazadelník nabízí solidní šířku 103 centimetrů, délka je však jen průměrných 67 centimetrů.

Zavazadelník má pravidelný tvar a pod podlahou najdete dojezdovou rezervu. Oficiální údaj hovoří o 300 litrech (rekordmanka fabia má jen o 15 l více), zadní sedačky jdou sklopit (a poté dostanete 922 litrů).

V nabídce je celkem pět motorizací, kombinovaných ponejvíce s nepřesnou pětistupňovou manuální převodovkou. Automat Aisin má jen nejvýkonnější benzínová verze.

Pro účely testu jsme dostali silnější ze dvou nabízených naftových motorů. Ty však nedoporučujeme, protože takto kompaktní auta mají obvykle malý nájezd a při něm jsou s moderními nafťáky spíše jenom problémy. Ostatně, pod víčkem nádrže najdete i druhý otvor pro dolévání močoviny...

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Citroën C3

Ale alespoň jde o čtyřválec. Všechny tři benzínové motory jsou totiž tříválce, buď atmosféricky plněné (68 a 82 k), nebo s turbodmychadlem (110 k). Zkoušený turbodiesel jezdil při klidné jízdě mimo město za 5,8 l/100 km, rychlejší dálniční jízda spotřebu o nejméně jeden litr zvýšila.

Slušně jezdící podvozek, není nekomfortní

Dynamika 1,1 tuny vážícího vozu je přijatelná, typické turbodieselové zatlačení do sedaček tady ale neočekávejte. Navíc vzhledem ke zpřevodování ve městě zbytečně jedete na o trochu více vytočenou trojku, protože při 50 km/h a čtvrtém stupni točí motor jen 1000 otáček, a to je málo.

Pro ilustraci: při 90 km/h točí motor na nejvyšší stupeň příjemných 1600 otáček, při 130 km/h pak 2500. Nad touto rychlostí už je motor i karoserie vcelku hlučná, samotná ochota auta zrychlovat končí někde u 170 km/h, pak každý kilometr navíc trvá velice dlouho.

Ale znovu opakujeme: tento model je určen spíše pro klidnější jízdu a koupit do něj naftový motor bez důsledné kalkulace je holý nerozum.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Citroën C3

I na sedmnáctipalcových kolech přináší nová C3 slušný komfort odpružení. Jen při necitlivém přejezdu vyšší nerovnosti se od zadní nápravy tu a tam ozve typické bouchnutí, jinak tlumiče nepřinášejí negativní rázy do karoserie.

Řízení je necitlivé a kolem středové polohy s podivným účinkem. Směrová stabilita i při hodně vysokých rychlostech blízko konstrukčnímu maximu (na více než 181 km/h jsme se ale nedostali) je velice dobrá, auto jede jistě.

Závěr ve dvou větách? Výrazně vypadající auto s dobrou, nikoliv nadprůměrnou prostorností a solidními jízdními vlastnostmi; škoda jen tříválcových benzínových motorizací a méně přesné manuální převodovky. Dobrý průměr mezi malými kompakty.

Citroën C3 1.6 HDi
Motor:1560 ccm, vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:73 kW/99 k při 3750 ot./min.
Max. točivý moment:254 Nm při 1750 ot./min.
0–100 km/h:11,9 s
Nejvyšší rychlost:188 km/h
Průměrná spotřeba:3,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1161 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:244 900 Kč (1.2 / 68 k)
Cena s testovanou motorizací:329 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám