Proti provedení GT, se na první pohled GTi vlastně o mnoho neliší. Přesto pár rozdílů najdete, třeba dvojici koncovek výfuku s výrazným difuzorem nebo sportovní sedadla. A samozřejmě: větší výkon motoru a samosvorný diferenciál.

Nejostřejší provedení Peugeotu 308 standardně dostalo devatenáctipalcová litá kola obutá do pneumatik Michelin Super Sport o rozměru 235/35 R19 a samozřejmě má výrazně větší výkon než provedení GT, které lze koupit nejenom v benzínovém (205 k), ale rovněž v dieselovém provedení (180 k).

Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Přiměřeně sportovní uvnitř, využitelný každý den

Uvnitř 308 GTi najdete sportovní sedadla s výraznějším bočním vedením, u nichž se ani během delších jízd není třeba obávat sníženého komfortu. Nejsou to žádné závodní skořepiny, tělo podrží dobře, ale hlavní je pohodlí posádky. Vyšší jedinci si možná budou stěžovat na méně přirozený posaz za volantem.

Prahy dveří, pedály, opěrka pro nohu a hlavice řadicí páky jsou hliníkové. Skvělý je podle mě malý volant, ale to je do značné míry otázka zvyku. Škoda množství tlačítek, sportovní volant by je ani mít nemusel... V autě s označením GTi nám jednoznačně vadila elektronická parkovací brzda.

Vzadu je dost místa do 185 centimetrů a zadní lavici berte jako čistě dvoumístnou, navzdory pětimístné homologaci. Zavazadlový prostor není z nejmenších, jeho 420 litrů vzhledem k zaměření recenzovaného automobilu bohatě postačuje.

Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pod kapotou je známá jedna-šestka vyvinutá společně BMW a PSA přeplňovaná pomocí turbodmychadla. Nabízených 200 kW/270 k a 330 Nm je při udávané hmotnosti pod třináct metráků hodně slibné. A dokazují to i naše měření pružného zrychlení. Třeba na trojku při zrychlení 80-120 km/h jsme naměřili hodnotu těsně pod tři sekundy, což je na auto za 800 tisíc výborné. A „stovka” je otázkou rovných šesti sekund. Slabší verzi téhož motoru o výkonu 250 koní Peugeot v Česku nenabízí a ničemu to nevadí.

Naměřené pružné zrychlení
Rychlost
RS
Dosažený čas
80–120 km/h32,99 s
80–120 km/h43,99 s
80-120 km/h
5
5,96 s 
100–160 km/h
4
6,98 s
100–160 km/h5
8,96 s 
100–160 km/h611,00 s 
Zdroj: Novinky.cz, měřeno prostřednictvím GPS

Objemově střízlivý motor této ostré předokolky těží z delších převodů, vždyť 90 km/h na nejvyšší rychlostní stupeň představuje ještě snesitelných 2200 otáček, legální dálniční rychlost ale znamená 3300 otáček. I tak jde o auto použitelné pro každý den, úsporný a komfortní přepravník na dlouhé vzdálenosti to ale není ani náhodou, jakkoliv jde mezi ostrými hatchbacky asi o nejkomfortnější a nejtišší model. Turboefekt zaznamenáte vcelku jednoduše, ale když se auto dostane do ráže, letí k červenému poli otáčkoměru až nečekaně zběsile.

Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Čtyřválcovou šestnáctistovku vytočíte až do 6500 otáček, přičemž červené pole začíná už v šesti tisících, vytáčet motor až k omezovači ale nemá moc smysl, řaďte na hranici červeného pole a budete rychlejší.

K samotnému zpřevodování: dotočená jednička znamená rychlost 54, dvojka 103 - 134 - 175 a na pětku můžete jet rychlostí 208 km/h. Na konstrukčně nejvyšší rychlost 250 km/h jsme se ani při opakovaných pokusech nedostali, od hranice dvou set kilometrů je už akcelerace vlažnější a více než 232 km/h jsme nezvládli - tak dlouhý rovný úsek jsme v rámci testu nenašli.

Hravá záď, ale dlouhé dráhy manuálního řazení

Překvapivě hravá je záď po ubrání plynu v zatáčce, peugeoťácké gétéíčko pak věrno tradicím ostrých hatchbacků z minulého století s pohonem přední nápravy mírně vyosí zadní nápravu, průjezdová rychlost ale musí být vyšší, jinak se dočkáte neutrálního chování při průjezdu.

Elektronická stabilizace nelze zcela vypnout (třebaže to výrobce tvrdí), ale její zásahy jsou i v zapnutém režimu inteligentní, a pokud ji zcela vypnete, reaguje opravdu až v naprostém extrému - ověřeno na letištní ploše. Trakci hodně pomáhá mechanický samosvorný diferenciál Torsen, který v zatáčce nedovolí protočit přední kolo.

Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Co nám vadilo? Ostrý hatchback musí mít samozřejmě manuální převodovku a nic jiného, skříň použitá v Peugeotu 308 GTi má ovšem delší dráhy řazení. Převodovka není úplně špatná, to v žádném případě, jen občas se při ukvapeném pohybu spletete při řazení trojky a pětky. Delší dráhy ale vadí pořád.

Naopak skvělé jsou brzdy, které se zdají být k neutahání. Přední kotouče s červenými třmeny mají průměr 380 milimetrů, zadní 268 mm. Podvozek je proti běžným verzím snížený o 11 mm.

Pokud zastáváte názor, že auta mají být tichá, budete v případě 308 GTi spokojeni. Zvuk výfuku je totiž nevýrazný a překvapivě utlumený. V režimu „racing” se tichá kabina zaplní výrazným duněním, to mají ale na svědomí reproduktory. I tato maličkost potvrzuje, že 308 GTi je rychlý, leč jinak ponejvíce civilní model.

Obří rozptyl spotřeby paliva

Při jízdě na okruhu počítejte se spotřebou kolem 25 litrů paliva (minimálně s oktanovým číslem 98), ovšem při vysloveně defenzivní jízdě se lze pohybovat do šesti litrů, náš dlouhodobý průměr znamenal hodnotu 7,8 l/100 km.

Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pořizovací cena je opticky vyšší, ale základní výbava je bohatá, a pokud budete něco dokupovat, bude to maximálně vyhřívání předních sedadel, zadní parkovací kamera a metalický lak (14 - 18 tisíc). Navíc dostanete pětiletou záruku. Ještě musím zodpovědět otázku vyslovenou na začátku tohoto článku. Má o něm smysl uvažovat, nebo ne?

Jestli chcete nekompromisní okreskovou pilu, kupte si civic type-R, leona cupru, golf R nebo nový focus RS. Pokud chcete sportovní auto pro každodenní využití s relativně komfortním projevem, které sice nenabízí tolik emocí jako výše zmínění rivalové, ale jako celek funguje, nebojte se jít do autosalonu Peugeotu. Za poslední roky se tam leccos změnilo...

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE - Peugeot 308 GTi
Motor:1598 ccm, zážehový čtyřválec, turbo
Max. výkon:200 kW (270 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:330 Nm při 1900 ot./min.
0–100 km/h:6,0 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:6,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 280 kg
Poháněná náprava:přední, samosvorný diferenciál Torsen
Cena základní verze:410 000 Kč (1.2, 110 k)
Cena s testovanou motorizací: 
799 500 Kč