Hlavní obsah

Test hybridního VW Passatu GTE: šetřit umí, udávané spotřebě nevěřte

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hybridní auta mají obecně jednu skvělou vlastnost - umožňují krátce jezdit bez lokálních emisí, jakkoliv energie získaná pro nabití jejich baterií obvykle není vůbec zelená. Passat přichází s technikou, kterou později převezme i superb, první hybridní škodovka všech dob. Jaký je wolfsburský, již narozený bratr? Zjišťovali jsme na dálnici i v centru metropole.

Test hybridního VW Passat GTEVideo: Novinky

 
Článek

Na první pohled je hybridní passat, speciálně vyráběný v závodu v německém Emdenu, k nerozeznání od normální verze. Jistě, nápadně modrých elementů je k vidění více než dost (lišty, třmeny brzd), nelze si objednat mlhová světla (ale dostanete speciální a moc slušivá diodová světla).

Zavazadelník je kvůli bateriím uloženým před zadní nápravou v podlaze vozu o trochu menší (nelze využít prostor pod platem a nemůžete si dokoupit klasickou rezervu). Prodejní cena je velmi, velmi vysoká. Ale jinak je to passat jako každý jiný – prostorný, s velmi dobrou ergonomií a kvalitním interiérem, dobře jezdící. A můžete mít nejenom sedan, ale i kombi.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat GTE

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat GTE

I když to poslední platí jen částečně. Patrně kvůli hmotnosti vzadu umístěných baterií se během testovacích jízd ozývaly v některých situacích rány, které přecházely v podobě citelných prudkých a krátkých vibrací do zadní části podlahy. Příjemné to rozhodně nebylo, otázka je, zda jde o systémovou chybu, nebo jestli to byl exces pouze tohoto testovacího kusu. Importér potvrdil pouze specificky naladěné tlumiče.

Čtyřválec plus elektromotor

V případě Passatu GTE se o pohon stará klasický spalovací motor a elektromotor. Čtyřválcové TSI je naladěné na 156 koní (115 kW), elektromotor přidává dalších 45 kW. Ve „sportovním” režimu GTE, ve kterém jsme natáčeli zrychlení, ze sebe oba motory dávají 160 kW (218 koní) a 400 Nm, což je slušná porce, třebaže hybridní verze passatu váží 1722 kilogramů.

Volkswagen Passat GTE: zrychlení 0-210 km/hVideo: Novinky

Ale na stovku se passat GTE dostane s vervou sportovního šestiválce (jakkoliv údaj od výrobce – 7,4 s kdovíjak atraktivně nevypadá), poté už dynamika lehce uvadá, ale pořád předvádí zajímavé zrychlení. Naměřili jsme dle GPS 80–120 km/h za 3,96 sekundy, a to není vůbec špatné. Nad hranicí 200 km/h je znát, že passatu už opravdu docházejí síly, a každý kilometr v hodině, který přidá, trvá delší dobu. Volkswagen udává nejvyšší rychlost 225 km/h.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat GTE

Při jízdě čistě na elektřinu ujedete zhruba 40 kilometrů, automobilka uvádí o 10 km delší dojezd. Při jízdách Prahou jsme spotřebovali v čistě elektrickém režimu přibližně 19 kWh na sto ujetých kilometrů. Lithium-iontovou baterii jsme z běžné elektrické sítě (230 V) dobíjeli do plného nabití zhruba pět hodin. Speciální třífázová nabíječka, kterou k autu dostanete také, zkrátí čas nutný k plnému nabití zhruba na polovinu.

Nabíjet můžete i při jízdě na benzín, to pak ale počítejte s vyšší spotřebou – cca 1,5 l/100 km navíc k tomu, co jinak spálíte. Z ekonomického i ekologického hlediska je tento režim nesmyslný.

DSG se třemi spojkami

V případě Passatu GTE de facto dostáváte tři auta v jednom. Jednak elektroauto s omezeným dojezdem, který ale na běžné denní proplouvání městem stačí. Za druhé je tu dynamický režim pojmenovaný stejně jako tento model, který zapnete buď stisknutím tlačítka, nebo automaticky při zaražení plynového pedálu až k podlaze. V něm je auto na omezenou dobu dynamické.

Pak tu máte ještě mód, kdy jsou baterie vybité. To se pak auto chová jako normální čtrnáctistovka TSI, která je ale znatelně méně živá. To kvůli nárůstu hmotnosti.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat GTE

Specialitou je šestistupňová automatická převodovka DQ400E. Jde o upravené DSG, které má nikoli dvě, ale hned tři spojky. Ta třetí připojuje/odpojuje elektromotor od zbytku hnacího ústrojí. Je to obvykle neznatelné – když se s autem trochu sžijete a budete brzdit rekuperací, zjistíte, že převodovka je velmi příjemná a že vlastně ani nepotřebujete normální brzdy.

Ty jsou mimochodem o trochu méně dimenzované a na samotné deceleraci se to ani při užití konvenčních brzd neprojeví. Rozjezdy na elektřinu jsou plynulé a komfortní – tohle auto nepotřebuje klasický (a přiznejme si otravný) start/stop systém.

Zelený a nezelený

Při 90 km/h a jízdě v hybridním režimu motor točí rovné 2000 otáček. Pokud byste se přepnuli do elektrického režimu, zjistíte, že auto k pohybu využívá 30 procent dostupné energie.

Při dálniční jízdě plynulou stotřicítkou (2500 otáček) jsme se dostali na spotřebu 6 l/100 km, což je na úrovni současných dieselů. Ale vždyť je přece normovaná spotřeba pod dva litry? Jistě, ale jde o zastaralou metodiku měření, a tomu, že by (jakékoli) auto mohlo být za současných technologií tak úsporné, věří jen úředníci v Bruselu. A možná ani oni ne.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE a ostatní plug-in hybridy jsou ukázkou budoucnosti. Až za deset let budou mít plug-in hybridy dojezd čistě na elektřinu 500 kilometrů a dobijete je za patnáct minut, bude je chtít každý. Zatím jde o exotickou specialitku pro fajnšmekry, kteří vzhledem k energetickému mixu v ČR (60 procent elektřiny pochází z uhelných elektráren) vlastně tolik ekologičtí nebudou.

Ale jízda po Praze s nulovými emisemi je prostě lákavá – měl jsem o dost lepší pocit, než když stejná místa projíždím s hlučným čoudícím dieselem. Až přijde Passat GTE třetí generace s desetinásobným dojezdem na elektřinu než dnes, bude to revoluce. Ten současný je nezbytným krokem, pokládá pro ni základy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Passat GTE

Základní technické údaje
Motor:1395 ccm, čtyřválec zážehový, turbo + elektromotor
Max. výkon:115 kW (156 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm při 1500–3500 ot./min.
0–100 km/h:7,4 s
Nejvyšší rychlost:225 km/h
Průměrná spotřeba:1,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 722 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:--
Cena s testovanou motorizací:1 149 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám