Auto velikosti fabie s pohonem všech čtyř kol, manuální převodovkou a výkonem 231 koní. To samo o sobě zní velmi zajímavě, když je celek podpořen líbivou karoserií v kontrastní žluto-černé barvě, otočí se možná i člověk, který jinak Audi nefandí. Ono pokud hledáte řidičsky zábavné auto, do autosalonů ingolstadtské automobilky nejspíš nezamíříte (možná tak pro R8). Modely s logy S či RS umějí jezdit neuvěřitelně rychle, nabízejí výbornou trakci, ovšem celkový dojem často bývá poněkud sterilní. Ne že by tomu u zkoušené S1 Sportback částečně také nebylo, úsměv na rtech – a ne malý – vám tohle mini auto vykouzlit dovede. Ale nepředbíhejme.

Audi S1, svým názvem odkazující na legendární rallyeový speciál, se nabízí jak ve třídveřové variantě, tak v testovaném praktičtějším pětidveřovém balení (S1 Sportback). Mimochodem S1 už v oficiálním ceníku nefiguruje, je ale možné ji objednat. Přecejenom auto velikosti fabie, s příplatky za cenu kolem miliónu, si nemůžete kupovat rozumem, to je čistě volba srdcem.

Audi S1

Audi S1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vyspělý podvozek, adaptivní tlumiče, 4x4

Technicky S1 vychází z malé A1 (platforma PQ25 – polo, fabia atd.). Kvůli zástavbě pohonu všech kol vzadu nejsou vlečená ramena s torzně poddajnou příčkou, ale vynikající čtyřprvkové závěsy. Jinak naladěný je i elektromechanický posilovač řízení a tlumiče. Výkon se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex páté generace, což je obvyklé u modelů Audi s napříč uloženým motorem. Technicky tedy nejde i přes lákavé označení „quattro” o stálý pohon 4x4. Rozložení hmotnosti sice není ideální, s poměrem 60:40 to ale není vůbec špatné.

Audi S1

Audi S1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Standardem jsou sedmnáctipalcová litá kola, v příplatkové výbavě figurují i ráfky s průměrem o jeden palec větším. Přední kotouče brzd mají průměr 310 mm (což bohatě stačí), na přání mohou být třmeny červené (včetně přidaného loga S1). Moc povedený je vzhled, obzvláště na příplatkových 18palcových kolech (má je auto na fotografiích) a v kombinaci žlutá-černá. Jen za tyto dvě položky ale zaplatíte 80 tisíc korun, S1 je zkrátka hodně drahá hračka.

Dvoulitr z řady EA888, který s nepatrně menším výkonem najdete třebas v Octavii RS, nabízí špičkovou pružnost, drtivý výkon a neskutečnou akceleraci klidně i při sešlápnutí plynu na šestku ve 130 km/h. Náš průměr za celý test činí 11 litrů, při trochu rozvášněném jízdním stylu ale není problém jezdit za 15+ litrů naturalu 95, vysokooktanový benzín výrobce nepředepisuje.

Audi S1

Audi S1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Manuální převodovka – skvělá volba

Velkou radost nám udělala manuální převodovka; jednotlivé převody jsou dobře odstupňované, samotný pohyb v kulise je bezproblémový a hlavně vás více vtáhne do děje. Při 130 km/h točí motor na šestý stupeň tři tisíce otáček, tachometrových 170 km/h pak znamená 4000 otáček za minutu, což je pro auto postavené zejména pro zábavné svezení snesitelné. Motor se nechá vytočit (a lehce přetočit, bez protestů elektroniky) až k sedmitisícové hranici, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena při 250 km/h.

Audi S1

Audi S1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Interiér je klasické audi, tady nemá smysl bližší popisování. Výborné jsou sedačky s ideálním bočním vedením, zamrzelo nás ovšem rozlišení displeje (dražší modely této značky mají jemnější matrici) a jeho vysouvání v nás také nebudilo z estetického hlediska nadšení. Vzadu ani v kufru (kde je pro lepší rozložení hmotnosti baterie, rezervní kolo sem neuložíte) moc místa není, S1 berte i v praktičtějším provedení Sportback za 2+2místné auto. Ono s prostorností ani v příčném směru to není žádná sláva...

Ovšem stačí se v es-jedničce projet na nějaké zajímavé silnici a hned na nepraktičnost tohoto modelu zapomenete. S1 velmi ochotně zatáčí, na povely volantu reaguje okamžitě a kupodivu i s nemalým nadšením. Když uberete v zatáčce plyn, auto velmi lehce vyosí zadní nápravu, ale jenom tak, aby to nevylekalo ani méně zkušené řidiče.

Trakce je bezchybná, zkoušeli jsme i na deštěm zmáčených silnicích, tady není „pětkovému” Haldexu co vytýkat. Velmi dobrá je i celková neutralita, dostat S1 do úzkých vyžaduje v zatáčkách značné nájezdové rychlosti. Auto na nerovnostech poskakuje, na filtrování nerovností si ale ve většině případů stěžovat nebudete, obzvláště pokud od recenzovaného vozu nečekáte hladký a komfortní projev. Řízení je tužší a na poměry koncernu Volkswagen velmi dobře naladěné, brzdy mají ostřejší nástup a skvělou účinnost.

Audi S1

Audi S1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Sport zpátky? Překvapivě ano

Resumé? Nebudete nadšeni z vysoké ceny samotného auta i z ceny příplatkových položek, malá praktičnost vám asi nebude vadit, naopak nadšení ve vás vzbudí motor a celkové naladění podvozku. Někomu může vadit image Audi coby koncernového automobilu, zejména ostré mini modely s logem John Cooper Works vzbuzují obecně větší nadšení. Ale S1 vážně není špatná, sice se za jejím volantem někdo může cítit jako v autě pro kadeřníky nebo manželky/milenky fotbalistů, na technických tratích ale zjistíte, že tomu tak není...

Audi S1

Audi S1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Audi S1

Audi S1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:170 kW (231 k) při 6000 ot/min
Max. točivý moment:370 Nm při 1600 ot/min
0–100 km/h:5,9 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:7,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1415 kg
Poháněná náprava:4x4 (Haldex V. generace)
Cena základní verze:434 900 Kč (1.2 TFSI, 63 kW)
Cena s testovanou motorizací:  769 900 Kč