Omlazenou verzi merivy Opel ukázal loni v říjnu, prodej byl v Česku zahájen nyní. Co vše se změnilo proti druhé generaci představené v roce 2010? Jiná je maska chladiče, která má více chromových částí. Jinak tvarované jsou mlhovky a přibyla i LED světla pro denní svícení. Merivě, která nabízí unikátní otevírání zadních dveří proti směru jízdy, to nyní více sluší.

Základní tvar „pohodového” rodinného auta zůstal zachován - pokud máte výraznou barvu karoserie a větší kola (testované mělo 17palcové disky), není si z hlediska designu moc na co stěžovat, jakkoliv je to do značné míry subjektivní a zájemci o hravé křivky a prolisy budou v tomto případě zklamaní.

Opel Meriva (2014)

Opel Meriva (2014)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nově umí číst esemesky, včetně diakritiky

Novinkou je sedmipalcový barevný displej, který umožňuje i propojení s telefonem pomocí Bluetooth - telefonování, čtení SMS zpráv (včetně diakritiky) nebo přehrávání hudby. S ním je svázán multimediální systém, který obsahuje také navigaci. Nová je i zadní barevná parkovací kamera.

Uvnitř potěší velmi dobrá variabilita, zadní sedačky lze sklápět i posouvat, dokonce je možné vytvořit ze zadní lavice dvousedadlo. Koneckonců, třímístné provedení je spíše teoretické, pohodlně si dozadu tři dospělí nesednou. Kufr je relativně malý, jeho 400 litrů ale poměrně snadno můžete rozšířit posunutím sedadel - je to ale kompromisní řešení.

Opel Meriva (2014)

Opel Meriva (2014)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Zvláštností, kterou by u rodinného auta asi čekal málokdo, jsou „schované” úchyty na dětské sedačky vybavené systémem Isofix. Manipulace ale nakonec není tak složitá, jak se zprvu zdá - musíte odklopit spodní část sedadla. Řidiče nepotěší široký středový tunel, který omezuje prostor pro jeho pravou nohu. Bohužel zůstala i záplava desítek tlačítek na středovém panelu (i jinde), naopak pochvalu zaslouží velké množství odkládacích prostor na drobnosti.

Naftová jedna-šestka se povedla

Nový 1,6 CDTI Ecotec se vstřikováním common-rail má hliníkový blok a jde o první vznětový motor Opelu, který plní připravovanou emisní normu Euro 6. Maximální výkon nového agregátu činí 100 kW (136 k) a maximální točivý moment je 320 Nm. Kombinovaná spotřeba paliva má hodnotu 4,4 l nafty/100 km.

Průměrná spotřeba se po devíti stovkách svižně, avšak plynule ujetých kilometrů ustálila na hodnotě 5,9 litru nafty na sto ujetých kilometrů, což je i po přičtení pár deci, které vylhané palubní počítače často odeberou, skvělá hodnota.

Opel Meriva (2014)

Opel Meriva (2014)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Dobré sladění s manuální převodovkou

Naftová šestnáctistovka je velmi dobře spojena s novou a přesnější šestistupňovou manuální převodovkou. Převody nejsou ani příliš lehké, ani těžké. Kupříkladu při tachometrových 90 km/h točí motor na šestku 1600 otáček (na pětku 2000). Při českém dálničním limitu ukazuje otáčkoměr hodnotu 2400, na pětku pak 3000 otáček (na tuto hodnotu se na šestku dostanete při 165 km/h).

Odezva na plynový pedál je výtečná od dvou tisíc otáček, kdy ve středním pásmu zažijete klasické turbodieselové zaražení do sedaček, blíže k červenému poli ale ochota zrychlovat logicky opadá. I bez podřazování ale zvládnete mnoho předjížděcích manévrů, kdy motor na plný plyn poženete zhruba z 1600 otáček. Potěšitelná je kultivovanost, na hony vzdálená původnímu 1,7 CDTI, nedočkáte se ani výraznější prodlevy nástupu turbodmychadla.

Podvozek ač konstrukčně jednodušší potěší i se sedmnáctipalcovými koly velmi dobrým komfortem. Řízení je celkově odtažité. I tak ale meriva se „správným” motorem patří mezi povedené zástupce malých rodinných automobilů. Škoda ponurého interiéru s méně intuitivním ovládáním multimediálního systému (a abnormálním množstvím jednoúčelových tlačítek) a většího středového tunelu. Naopak variabilitou jízdních vlastností patří meriva mezi to lepší z daného segmentu.

Opel Meriva po faceliftu

Opel Meriva po faceliftu

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE - Opel Meriva 1.6 CDTI
Motor:1598 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:100 kW (136 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:320 Nm při 2000 ot./min.
0–100 km/h:9,9 s
Nejvyšší rychlost:197 km/h
Průměrná spotřeba:4,4 l/100 km
Pohotovostní/užitečná hmotnost:1360/530 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:259 900 Kč (1,4, 74 kW, akční cena)
Cena s testovanou motorizací:  391 900 Kč (akční cena)