Proč to neříct hned na začátku. Audi TT RS se až nečekaně povedlo. Koncernový dvou a půl litrový a nutno dodat, že oproti běžné produkci koncernu VW velmi přepracovaný pětiválec s velkým turbem je fantastický, ochotně zabírá už od nízkých otáček a ve středních vás famózně zatlačí do sedačky. Elán motoru, jehož výkon narůstá rovnoměrně s minimálním turboefektem vydrží až do 6500 otáček.

Audi TT RS

Audi TT RS

FOTO: Jan Sajdl

Převedeno do řeči čísel – RS TT zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,6 vteřiny, což je hodnota, o které se konkurenci může jenom zdát. Maximální rychlost 250 km/h lze posunutím omezovače zvýšit na 280 km/h.

Kromě zátahu má motor v er-esu fantastický i zvuk, jenž se line z výfuků. Dunivé bručení v nízkých rychlostech, jež přechází do mechanického vytí, když motor vytočíte. Decentní, přesto dostatečně dunivý zvuk, jenž váš přinutí stisknout tlačítko pro vypnutí rádia, stáhnout okénka a bavit se vytáčením motoru, následované prudkým puštěním plynu. Radost poslouchat, tohle se Audi moc povedlo.

Audi TT RS

Tankovat můžete i 95oktanový benzín, nicméně výrobce doporučuje 98 oktanů.

FOTO: Jan Sajdl

TT RS má pohon všech kol quattro, takže nemá problém na jakémkoliv povrchu či za jakéhokoliv počasí. Podvozek je přísně neutrální, při vypnutém ESP vám v rychle projeté zatáčce auto dovolí hození zadkem, ale nejde o klasický drift.

Tvrdší podvozek, ale stále relativně komfortní

Podvozek je proti standardním tétéčkům o dost tvrdší, nejedná se ale o nic dramatického – na nekvalitním povrchu vás auto trochu vyklepe, pořád ale jde ve srovnání s Nissanem 370 Z o komfortní jízdu.

Audi vytvořilo auto pro každodenní ježdění, nezáludné a předvídatelné auto, které v sobě ovšem nemá syrovost, ryzí nadšení a tu pravou silniční sportovnost.

Audi TT RS

Audi TT RS - nejvýkonnější a nejsportovnější TT. Bude to ale náročným řidičům stačit?

FOTO: Jan Sajdl

Přeposilované a necitlivé řízení

Problém je s řízením. To je sice přesné, ale velmi nekomunikativní a přeposilované, takže s volantu necítíte de facto nic. Porsche s Caymanem i Nissan s 370Z jsou v tomto směru mnohem dále. Vzhledem ke sportovnímu zaměření je Audi TT RS přeposilované a necitlivé řízení je v podstatě jedinou velkou chybou.

Audi TT RS

Audi TT RS - kabina snese srovnání s R8.

FOTO: Jan Sajdl

Audi TT se bohužel asi nikdy nezbaví image auta pro metrosexuály a přestože v dané cenové kategorii najdete mnohem zábavnější sportovní kupé, má smysl o něm uvažovat – interiér snese srovnání s Audi R8, jenž stojí čtyři milióny, pohon všech kol quattro s tvrdším, ale stále relativně komfortním podvozkem zajišťuje využitelnost pro každý den a o 2,5litrovém motoru nelze říct křivé slovo. Škoda přeposilovaného řízení bez citu a toho, že nadšené řidiče by tohle TT mohlo vtáhnout do děje mnohem, mnohem více.

Audi TT RS

Verzi RS poznáte mj. podle zadního pevného spoileru.

FOTO: Jan Sajdl

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2480 ccm, pětiválec, zážehový, turbo
Max. výkon:250 kW (340 k) při 6500 ot./min.
Max. točivý moment:450 Nm od 1600 ot./min.
0 - 100 km/h:4,6 s
Nejvyšší rychlost:250 / 280 km/h
Průměrná spotřeba:9,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1450 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:1 570 000 Kč