Hlavní obsah
Zadní světlomet Škody Karoq Foto: Škoda Auto

V Ostravě vyvíjejí světla pro Škodu, Mercedes, Jaguar i Teslu

Ostravské vývojové centrum společnosti Varroc Lighting začínalo se sedmi inženýry, dnes jich mají 121. Spolu s přestřižením pásky nového většího centra Varroc představil Surface LED, novou technologii na poli LEDkového osvětlení automobilů.

Zadní světlomet Škody Karoq Foto: Škoda Auto
V Ostravě vyvíjejí světla pro Škodu, Mercedes, Jaguar i Teslu

Když se řekne „české Auto roku 2018”, všem se vybaví Škoda Karoq. Její design je dobře známý a jako u všech aut, ale u Škodovek posledních let obzvláště, si na ní všimnete světel. Někomu se líbí, jinému ne, to nyní nechme stranou. Víte ale, kdo je vyvinul a vyrobil?

Design samozřejmě patří Škodovce, ovšem za technickým vývojem a výrobou stojí společnost Varroc Lighting Systems, která má závody pro testování a výrobu v Šenově u Nového Jičína a v Rychvaldě, obojí v Moravskoslezském kraji. A nyní otevřela nové, větší vývojové centrum v Ostravě.

Část portfolia Varroc Lighting

Foto: Marek Bednář, Novinky

Vývojové centrum v ostravském kancelářském komplexu Orchard na Hornopolní ulici funguje od roku 2012. Tehdy začínalo v osazenstvu sedmi inženýrů s jedním projektem pro jednoho zákazníka - značku Bentley.

O šest let později nám byly představeny nové, celkem trojnásobně větší prostory, ve kterých pracuje 121 inženýrů na 16 vývojových programech pro 5 automobilek.

Od první skici světla k hotovému výrobku připravenému na sériovou produkci to podle Kamila Očka, manažera vývojového centra, trvá zhruba dva a půl roku. Většinou se současně vyvíjí lampa žárovková pro levnější verze automobilu a LEDková pro dražší varianty.

Varroc Lighting vyrábí i přední světla. Malý světlomet úplně vlevo je nejmodernější laserový modul, který dosvítí až 600 metrů před auto. Úplně vpravo jedno z prvních světel této firmy, vyrobené koncem 19. století.

Foto: Marek Bednář, Novinky

O kvalifikované zaměstnance je nouze. Většina jich je přesto z Ostravska

Společnost Varroc úzce spolupracuje s technickými vysokými i středními školami, aby pro svůj provoz snáze nacházela zaměstnance. Podle slov Kamila Očka je s hledáním vysokoškolsky vzdělaných pracovníků neustálý problém.

Nejvíce podle něj chybí optických a elektronických inženýrů; obor, na kterém by se cíleně vyučovala optika pro automobilní průmysl, podle něj v podstatě neexistuje. Údajně zhruba 70 % zaměstnanců ostravského vývojového centra žije v Ostravě nebo v okolí do 15 kilometrů.

„Musíme se snažit přitáhnout ty nejlepší talentované pracovníky zajistit, aby neodcházeli do zahraničí. Upřímně, nejlepší inženýři, se kterými jsem pracoval, jsou tady v České republice,” říká na adresu vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců Todd Morgan, viceprezident globálního vývoje.

Todd Morgan, viceprezident globálního vývoje Varroc Lighting

Foto: Varroc

„Univerzitní prostředí Ostravy je ideální pro úzkou spolupráci se zdejšími univerzitami. Ostravu považujeme za technologický střed České republiky a jsme hrdí, že jsme přirozenou součástí tak inspirujícího prostředí,” doplňuje Morgan.

„Jednou z věcí, na kterou jsme v Moravskoslezském kraji pyšní, je titul ‚smart region‘, který jsme získali v minulém roce. Věřím, že i nové vývojové centrum společnosti Varroc přispěje ke změně celkového vnímání našeho regionu. Že potvrdí pravidlo, že investice zvyšují konkurenceschopnost a prosperitu. Že přiláká ty nejlepší vývojáře a posílí naši image kraje, který je inovativní a dynamický,” uvedl pro tiskovou zprávu Ivo Vondrák, hejtman kraje.

Surface LED - horká novinka pro auta blízké budoucnosti

Stále více a více aut je vybaveno technologií LED pro osvětlení vnější i vnitřní. K výhodám LEDkových světel patří, že designéři mají volnější ruku při navrhování vzhledu auta; světla patří k nejdůležitějším prvkům vnějšího designu.

Zbrusu novou technologií, která umožní ještě větší variabilitu v designu a zároveň je prostorově méně náročná, je tzv. Surface LED. V podstatě to je povrch, který svítí. Byť tak už dnes některá světla vypadají, plošné moduly pod názvem Surface LED mají výhodu, že jsou velmi tenké - jen 3 až 4 milimetry.

BEZ KOMENTÁŘE: Plošné moduly Surface LED jsou tenké a velmi variabilní

Video: Marek Bednář, Novinky

Jejich velmi kompaktní rozměry je tedy umožňují skládat nejen vedle sebe, ale i různě za sebe a všemožně tvarovat. Nabízejí možnost svícení různými barvami na jednom modulu a samozřejmě i např. sekvenčního blikání směrovek, jak ukazuje video.

Také lze ovládat jednotlivé panely individuálně, takže lze vyrobit nějakou „uvítací” animaci při odemknutí vozidla. Jak velké panely budou a jak budou poskládané, je samozřejmě věcí designéra automobilky.

Nová technologie osvětlení Surface LED

Foto: Marek Bednář, Novinky

Na videu vidíme dvě modelová světla - jedno s blikající směrovkou a jedno prostě svítící. To blikající má panely rovné, to svítící naopak zakřivené. Na rozdíl od technologie OLED (organických LED diod) je možné panel Surface LED zakřivit, což designérům otvírá ještě širší možnosti.

Tomáš Gloss, jehož tým Surface LED vyvinul, říká, že tato technologie je připravena do prodeje. Jak si ale stojí v cenovém srovnání s dosud používanými LEDkovými světly, nezveřejnil.

Nová technologie osvětlení Surface LED

Foto: Marek Bednář, Novinky

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků