Hlavní obsah

V Norsku se budou nabízet jen elektromobily. Dálnice budou i pro cyklisty

Na konci února schválila norská vláda nový strategický plán do roku 2025, který upravuje systém přechodu k ekologické dopravě. Na konci tohoto období by se měly prodávat pouze elektromobily, na silnicích jich bude drtivá většina a budou postaveny třeba i dálnice pro cyklisty.

Foto: BMW

Elektromobil u dobíjecí stanice

Článek

V současné době je v Norsku každé čtvrté prodané nové auto elektromobil, nebo alespoň plug-in hybrid. V roce 2025 už bychom podle plánu vlády neměli o žádném poměru vůbec hovořit. Každé auto by mělo být elektrifikované, nejlépe čistě elektrické. Počítá se s masovým rozšířením elektromobilů i vozů s palivovými články. Vláda pro to chce udělat maximum. Nový strategický plán stále počítá s masivní podporou pro lidi, kteří si takové auto koupí.

Stejně jako v současné době budou řidiči osvobozeni od silniční daně, nebudou muset platit mýtné v prstenci silničních obchvatů, sníží se cena převozu vozidel na trajektech, parkování v centrech měst je buď nulové, nebo za výrazně nižší poplatek.

Změnily se ale třeba pravidla pro pohyb elektromobilů v pruzích vyhrazených pro autobusy. Jelikož je těchto vozidel už hodně, jsou tyto pruhy standardně už vyhrazeny opět pro autobusy a jen v některých částech je vjezd do nich povolen. Parkování v některých centrech měst je pak nově posuzováno podle emisí, takže i hybridy budou spadat do kategorií vysokých poplatků.

A to nejdůležitější na konec – stále bude platit státní podpora nákupu elektromobilů, kdy stát dorovnává vyšší cenu elektromobilů tak, aby byla konkurenceschopná k benzínovým i naftovým verzím, a dokonce byla i výhodnější.

Nejen auta

Zajímavé ale je, že celá koncepce se netýká jen osobních aut. Postupně prostupuje všemi dopravními prostředky. Od malých dodávek (díky státní podpoře už letos jezdí v Norsku 90 000 dodávek do 3,5 tuny s elektrickým pohonem) až po lodě a letadla.

V roce 2030 by se díky tomuto plánu tedy mělo po norských silnicích pohybovat dokonce i sto procent těžkých nákladních automobilů s bezemisními pohony, polovina dálkových autobusů by měla mít elektrický pohon a ostatní s pohonem na biopaliva. V roce 2030 už by měla třeba i většina dopravních trajektů a lodí přejít na pohon biopalivy.

Nás ovšem zaujal plán postavit za zhruba jednu miliardu dálnice pro cyklisty. Nepůjde o žádné krátké trasy. Půjde o skutečné dálkové komunikace se vším všudy, které ale prý půjde využívat celý rok.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám