Hlavní obsah

V horkých dnech stoupá teplota v zaparkovaném autě přes 60 stupňů

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V zaparkovaných autech se teplota po celodenním stání na slunci bez problémů vyšplhá přes 60 stupňů Celsia. Výzkumníci z univerzity v americkém San Diegu varují, že k úmrtí v rozpáleném autě dochází zhruba po hodině, pro malé děti je život ohrožujících už několik desítek minut.

Foto: Petr Horník, Právo

Článek

Podrobná studie univerzity v San Diegu (kompletní znění je ke stažení zde) upozorňuje, že v autě stojícím na přímém slunci je v bezprostředním ohrožení života dvouleté dítě už po hodinovém pobytu, u auta zaparkovaného ve stínu je tato doba o hodinu delší.

Plasty, které jsou v autě vystavené přímému slunci, se zahřejí i na více než 80 stupňů.

Samozřejmě jde o orientační hodnoty, záleží na zdravotním stavu i konkrétní teplotě. Při teplotách nad 40 stupňů Celsia výrazně roste riziko srdeční zástavy. Už po hodině na slunci je ale uvnitř auta zhruba 47 stupňů, na sedadle ještě o tři více. A zaparkování ve stínu moc nepomůže - skoro 38 stupňů je stále velmi nepříjemných pro dospělého člověka, natož pro malé dítě.

Řešení je poměrně prosté - děti, zejména v letních měsících, nikdy nenechávat zavřené v autě. Pokud jde o výjimečnou a velmi krátkou zastávku na maximálně dvě tři minuty (kterou ale nakupování v supermarketu nikdy není), je nutné vždy zaparkovat ve stínu a nechat pootevřená okna.

Uvnitř auta je po celém dni na slunci přes 60 stupňů

Statistika ze Spojených států je hrozivá - od roku 1998 zemřelo v rozpáleném autě 750 dětí. Zrovna tento týden i brněnští strážníci z rozpáleného auta zachraňovali ztěžka dýchající holčičku. [celá zpráva]

Podobné zjištění jako výše uvedený univerzitní výzkum jsme v minulosti provedli v rámci měření s profesionálním infračerveným teploměrem. Nejvyšší hodnoty jsme během horkého červnového dne ve vozidle naměřili ve tři hodiny odpoledne, přední plast byl rozpálen na 82,1 stupně, uvnitř vozu bylo „nedýchatelných“ 61,7 stupně Celsia. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám