Hlavní obsah

Tvůrce McLarenu F1 představil druhý model své automobilky

Konstruktér Gordon Murray představil další model své značky. Jmenuje se GMA T.33, v útrobách má šestisetkoňový dvanáctiválec a podle Murraye je to praktické auto, s nímž budete moci jezdit denně. Tedy pokud máte 41 milionů korun na jeho pořízení.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.33

Článek

Před půldruhým rokem představené Gordon Murray Automotive (GMA) T.50, dechberoucí nástupce legendárního McLarenu F1, nebude jediný nový supersport konstruktéra Murraye. Ukazuje to stroj s názvem T.33, který firma představila.

Nástupce McLarenu F1 je tady. Každý jeho detail je dechberoucí

AutoMoto

Oproti T.50 je T.33 o něco těžší, ale zhruba stejně velké. Nemá aktivní aerodynamické prvky, gros jeho aerodynamiky je speciální zakrytování podvozku, které má vytvářet přítlak, ovšem samo se nehýbe.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.33

Za dvoumístnou kabinou pracuje stejný čtyřlitrový dvanáctiválec jako v případě T.50, ovšem s nižšími maximálními otáčkami – 11 100 místo 12 100 – a také nižším výkonem. Dává 615 koní a 451 Nm.

Jeho točivý moment v nižších otáčkách je vyšší, aby bylo snazší jezdit běžně, a je vybavený 48V mild hybridním systémem. Technické změny jsou v odlišných hlavách válců, vačkových hřídelích a upraveném systému variabilního časování ventilů.

Foto: Gordon Murray Automotive

Upravený dvanáctiválec má na víkách ventilů označení „V12.2“ a stále nemá přeplňování.

Převodovka je manuální šestistupňová od firmy Xtrac. Na přání je možné mít i převodovku se sekvenčním řazením a okamžitou změnou kvaltu od stejné firmy, která tomuto systému říká IGS (Instantaneous Gear Shift).

Má najednou zařazeny dva převody, ovšem díky speciálnímu systému využívajícímu ráčny a západky mezi převody a hlavní hřídelí se jeden z nich protáčí. Když chce řidič přeřadit, není nutné pohybovat ozubenými koly na hřídelích skrz synchronizační kroužky jako u klasické hřídelové převodovky, nýbrž jen přehodit západku v ráčně, což je rychlejší.

Foto: Gordon Murray Automotive

Interiér vypadá jako ze staré školy, ale má dva displeje.

Rizikem je samozřejmě rychlé opotřebení, ale u auta, u nějž se nepočítá se statisícovými nájezdy, naopak s astronomickými provozními náklady ano, to majitele nebude tolik trápit, odhadujeme.

A konečně specifikace vozu zmiňují i možnost instalace prodlouženého šestého kvaltu, který sníží spotřebu a tím zvýší dojezd na 75 l nádrž z 644 na 708 km.

Oproti T.50 je zde i zásadně upravené odpružení, mimo jiné díky odlišnému rozložení hmotnosti. Přední lichoběžníkové zavěšení využívá pomocný rám, to zadní je však upevněné přímo ke skříni převodovky. Ta tak s motorem tvoří částečně strukturální součást šasi.

Foto: Gordon Murray Automotive

Všimněte si piktogramů na pádlech pod volantem.

Sedačky v interiéru představeného kousku jsou každá jinak barevná, podobně jako u T.50, kde má řidič sedačku jinou než spolujezdci. T.33 nemá žádný dotykový displej, o veškerá zobrazení se starají dva displeje po stranách centrálního analogového otáčkoměru. Ten levý poskytne informace o autě, pravý je infotainmentem a zvládá i Android Auto či Apple CarPlay.

Za zmínku stojí i pádla pod volantem. Neslouží k řazení, podle piktogramů levé ovládá dálková světla, pravé klakson, blinkry se pak aktivují tlačítky na volantu. K řazení slouží klasická páka na středové konzoli.

Zmíněná praktičnost se týká celkem 280 litrů prostoru pro náklad – ale ne v jednom zavazadelníku, jak je běžné u normálních aut. Malé tašky lze umístit pod přední kapotu a také na obě strany vozu za dveře.

Foto: Gordon Murray Automotive

Designovou inspirací byly sporťáky 60. let minulého století.

Murray si bude za T.33 účtovat od 1,4 milionu liber (41 milionů korun) a nevznikne víc než 100 kusů, takže máte-li zájem, pospěšte si.

Letos v létě budou probíhat testy prototypů, zákazníkům mají být vozy doručovány v průběhu roku 2024.

Reklama

Související články

Noble se vrací, představuje supersport M500

Malá britská automobilka Noble představila předprodukční prototyp nového supersportu s názvem M500. Jedná se přitom o premiéru, na kterou společnost čekala od...

Výběr článků

Načítám