Hlavní obsah
BMW M850i xDrive GranCoupé Foto: Jiří Landa

Test BMW M850i GranCoupé: Bůh dlouhých cest

Pět metrů elegance, osm válců a pořádná síla pod kapotou, tak má vypadat špičkový grand tourer. Čtyřdveřová řada 8 je blízká dokonalosti tak moc, že věci, které mi vadí, bych spočítal na prstech jedné ruky. To téměř nekonečné čekání na nástupce řady E31 se vážně vyplatilo.

BMW M850i xDrive GranCoupé Foto: Jiří Landa
Test BMW M850i GranCoupé: Bůh dlouhých cest

Čekali jsme na ni devatenáct let - na novou řadu 8, nástupce zbožňované „osmy” generace E31. V roce 2018 konečně přišla na svět jako kupé a kabrio a o chvíli později i jako čtyřdveřové GranCoupé; ve skutečnosti elegantní sedan s bezrámovými okny. A já mám právě s touhle verzí čest, a rovnou s motorizací 50i.

Kupé řady 8 je hezký fastback, ale GranCoupé je elegantnější díky větší délce i rozvoru, a taky má potenciál být skvělým grand tourerem - a „grands tours”, cesty na dlouhé vzdálenosti, jsou mou nejoblíbenější disciplínou za volantem auta.

Začněme vzhledem, a tady není moc co vytknout - snad až na příliš členitou záď, která ovšem u mě boduje párovými mlhovkami, je osma opravdu nádherná. Ze všech stran vyzařuje sílu, přední světla jsou tak akorát zamračená, aby působila důstojně i trochu agresivně, a třebaže její ledvinky jsou vpravdě obří, nepůsobí nepatřičně, jako na některých jiných nových BMW.

BMW M850i xDrive GranCoupé

Foto: Marek Bednář, Novinky

Beru za podsvícenou kliku, bezrámové okno dveří sjíždí o centimetr dolů a já nasedám dovnitř. Je už tma a já si říkám, že interiér bych volil jinak, že kombinace černé a béžové není nic moc. Ona to ovšem není černá, nýbrž velmi tmavě modrá - a na denním světle jsou barvy interiéru úžasné.

Hlavně proto, že i volant je modrý, nikoliv černý, a i ta trocha černé na středovém panelu a tlačítkách nepůsobí jako pěst na oko. Ba naopak, docela se sem hodí; jedinou nevýhodou je, že černé plochy jsou lesklé a je na nich skvěle vidět každé zrníčko prachu.

Kombinace světle béžové a tmavě modré kůže je vážně zajímavá.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nastavuji všeliké možnosti auta, seřizuji zvuk audiosystému a lehce přeskládávám domovskou obrazovku infotainmentu. Nový systém s nastavitelnými „dlaždicemi” jsem zprvu moc nemusel, ale přišel jsem mu na chuť a dokážu z něj dostat spoustu informací. Jen mi stále nesedí, že zmenšené zobrazení „sportovních displejů” neukazuje tlak a teplotu oleje, nýbrž vcelku zbytečné aktuální využití síly motoru.

Uvelebuji se v sedačce, samozřejmě ventilované a kompletně elektricky nastavitelné včetně hlavové opěrky, a tlačítkem u voliče převodovky probouzím k životu 4,4l osmiválec. Startér s ním chvilku točí, pak motor konečně zabublá a jemně zhoupne karoserií.

Dokonale hladké, neochvějně stabilní

Voličem, v jehož hlavici imitující křišťál je podsvícená osmička, řadím D a majestátní GranCoupé se dává do pohybu. Zvenčí neslyším téměř nic, jen lehký hukot objemného motoru, a kormidluji mezi betonovými obrubníky parkoviště, pro kola tak zbytečně destruktivními. Osmiválec se ještě nepodíval ani nad 1500 otáček a automatický osmikvalt od ZF řadí tak hladce, že o tom ani nevím.

Volič převodovky a touchpad jsou fajn, tlačítka kolem jsou však příliš tvrdá.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Po pár kilometrech městem, při kterých se osma sotva zahřeje, vyrážím na dálnici a nechávám ji trochu si protáhnout „končetiny”. Pozvolnou akcelerací se otáčkoměr jen sotva přiblíží třem tisícům otáček; až když přidám pořádně, turbodmychadla se nadechnou a katapultují mě vpřed s takovou razancí, že až nevěřím motoru udávaných 530 koní - hádám mu nejméně o stovku víc.

Pár desítek dálničních kilometrů uběhne jako nic, světlomety s funkcí LED Matrix fungují velmi dobře - byť v ostřejších zatáčkách někdy reagují trochu pozdě - a adaptivní tempomat funguje také na výbornou. Dokonce uprostřed digitálního přístrojového štítu - ten jinak moc k ničemu není, nedá se tu nastavit téměř nic - ukazuje, jestli kolem sebe vidí osobní auto nebo náklaďák.

Asistované řízení funguje na dálnici velmi dobře.

Foto: Jiří Landa

Na dálnici také skvěle funguje aktivní vedení v jízdním pruhu. BMW tomuto pokročilému systému říká Assisted Driving, tedy Asistované řízení, ale kromě jízdy po silnici dálničního typu dost často neví, co má dělat a autem divně škube. Naštěstí se velmi snadno vypíná tlačítkem na volantu; konkurenti, učte se, takhle to má být.

Jízdní stabilita ve všech možných situacích je naprosto příkladná, a to kromě nízkého těžiště i díky natáčení zadní nápravy. To je opravdu dobře cítit, zejména při pomalé jízdě městem v 90° odbočkách, a ve vyšších rychlostech zase mám dojem, že auto vůbec nic nemůže rozhodit.

Chyb je jen pár

Za testovací týden jsem téměř beze zbytku spotřeboval tisícikilometrový limit nájezdu a ani jednou jsem neměl pocit na způsob „už ať jsem v cíli”. S osmou je překonávání republiky křížem krážem naprostou samozřejmostí - a to je na ní velmi přitažlivé.

Zadní místa jsou ohromně prostorná, jen ta konzole uprostřed tlačí do nohy.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Navíc, protože motor se téměř pořád převaluje pod dvěma tisíci otáček, i s velmi svižnou jízdou zvládá udržet spotřebu na uzdě - můj týdenní průměr je 11,7 l/100 km, což je na takhle silné auto skvělé číslo. Tím spíš, že některé čtyřválce s třetinovým výkonem i objemem jsou taky schopné jezdit za jedenáct.

Jestli mi na ní něco vadí? Ano - tvrdá a obtížně zmáčknutelná tlačítka na středovém panelu. A že je ten panel totožný s tím v dalších modelech značky. Nezvolil bych dále šedý matný lak, nýbrž nějakou velmi světlou, nebo velmi tmavou modrou. Zbytek ale v podstatě nemá chybu, osmička je ve čtyřdveřové verzi lepším autem než coby kupé.

BMW M850i GranCoupé (G16)
Motor:
4395 ccm, vidlicový zážehový osmiválec, biturbo
Max. výkon:
390 kW (530 k) při 5500-6000 ot./min
Max. točivý moment:
750 N.m při 1800-4600 ot./min
Převodovka:
osmistupňová automatická
0–100 km/h:
3,9 s
Nejvyšší rychlost:
250 km/h (el. omezeno)
Průměrná spotřeba:
9,9-10,0 l/100 km
Pohotovostní/maximální hmotnost:
1995/2600 kg
Délka x šířka x výška:
5082 x 1932 x 1407 mm
Základní objem zavazadelníku:
440 l
Poháněná náprava:
4x4
Cena základní verze:
2 485 600 Kč (840i GranCoupé 340k)
Základní cena testované verze:
3 328 000 Kč
Cena testovaného vozu:
3 899 926 Kč

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut BMW na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků