Hlavní obsah

Technici říkají: "Benzínové motory ještě budoucnost mají"

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

DETROIT

Honba za ekologickými modely je stále větší a podle posledních reakcí se snaží většina výrobců přesunout svůj zájem na hybridy, alternativní paliva a turbodiesely. Ovšem konstruktéři by ještě ústup od zážehových motorů neviděli jako dobrý. Podle nich jsou i zde ještě rezervy.

Článek

"Snižování spotřeby a tedy i emisí je základním kamenem, který bude muset být použit na stavbu budoucích zážehových motorů," řekl v panelové diskuzi Bernard Robertson, vývojový ředitel DaimlerChrysler. Podle něj je ústup od zážehových agregátů předčasný, protože se ještě nevyzkoušely další technologie, které jsou již dávno známy. Podle něj by se motory spalující benzín měly zaměřit na zvýšení účinnosti výměny náplně válce a spalování, což by vedlo ke kýženým účinkům.

Hlavní technické změny, které by měly být v budoucnu zapracovány do zážehových motorů:
Stírání přechodu mezi zážehovým a vznětovým motorem
Zážehové motory by zvýšily kompresi, což by vedlo k řízenému samovznícení, jako je u vznětového agregátu. K tomu je však zapotřebí změnit směšování paliva ve válcích, zaručit stálý chod a vytvořit podmínky pro využití v širokém rozpětí otáček.
Přímý vstřik paliva
Již dnes používané přímovstřikové motory nevyužívají plně potenciál, který se jim nabízí. Využití piezoeletrických vstřikovacích jednotek s extrémně vysokými tlaky umožní lepší rozprášení paliva a přesné dávkování v jednotlivých úsecích spalovacího oběhu.
Zlepšené zapalování
Současné zapalovací svíčky mnohdy svým výkonem nestačí na kvalitní zapálení směsi ve válci. Proto se vyvíjí nové systémy zapalování plazmatem, vysoce energetickým laserem apod.
Bezvačkové systémy
Nejde o šoupátkové hlavy válců, ale o odstranění vaček a jejich nahrazení elektronickými zdvihátky. Časování ventilů by tak mohlo fungovat velmi progresivně a výměna náplně válce by se neřídila otáčkami klikového hřídele, ale kvalitou spálené směsi.
Deaktivace válců a variabilní časování
Jako nejjednodušší se zatím jeví vypínání jednotlivých válců (již s ním pracuje koncern DaimlerChrysler, Ford a GM), ovšem v mnohem větším počtu. Úspory mohou být i u klasických čtyřválců, které v případě nepotřeby jely pouze na válce tři, případně v městském módu by bylo možné zvolit ekologický provoz ručně. Také variabilní časování ventilů nasazené i do menších a levnějších vozidel by zvedlo výkony a snížili spotřebu/emise.
Další technologie
Firma Ricardo v současné době pracuje například na vývoji mezitaktního motoru. Jedná se o spojení dvoutaktu a čtyřtaktu, který využívá vysoký výkon prvního na dálnicích a kvalitní spalování druhého ve městě. Další technologie ruší přenos posuvného pohybu na rotační instalací rotačních pístů, ve vývoji jsou i nové materiály na snížení tření, odlehčení motorů a zlepšení odvodu tepla.

Nezapomínat ani na biopaliva

Podle dalších členů 2007 SAE World Congress se však nesmí zapomínat ani na ekologická biopaliva, která by znamenala přínos nejen pro ekologii, ale také ekonomiku zemí. Pěstování plodin používaných k výrobě E85, SunFuelu a dalších. Podle představitelů chemických a technologických firem je možné uvolnění výrobních kapacit ropných společností na tyto paliva a je jen na jednotlivých státech, jak se k problému postaví.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám