Hlavní obsah

STK loni neprošlo deset procent vozů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Povinností každého motoristy je v pravidelných intervalech zavítat na kontrolu stavu vozidla. Stanice technické kontroly pak vydají osvědčení o způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích. Za minulý rok však kontrolou STK neprošlo deset procent automobilů.

Článek

Při prohlídkách vozidel ve Stanicích technické kontroly loni nevyhovělo přes deset procent automobilů. Celkem majitelé na některou z 302 stanic přivezli 1,873 miliónu vozidel, z toho 1,554 osobních aut. Zhruba v 10,5 procenta případů bylo vozidlo hodnoceno jako nezpůsobilé či dočasně způsobilé, řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Srovnatelná čísla za předchozí roky nejsou k dispozici.

Každý vůz musí projít testy

Na pravidelné technické prohlídky v akreditovaných STK musí majitelé s osobním autem nejpozději čtyři roky po pořízení nového vozu a pak každé dva roky. Při prohlídkách technici mimo jiné kontrolují účinnost brzd, seřízení světel, funkčnost podvozku a řízení, stav pneumatik, fungování elektrických přístrojů nebo úniky oleje. Nejčastější závady zjišťují STK na osvětlení a brzdách aut.

STK zajišťují i evidenční kontroly, které musí vozidla podstoupit při každé změně majitele. Evidenční kontrola stojí kolem 150 až 200 korun, pravidelná technická prohlídka vyjde na 500 až 600 Kč.

Ministerstvo řídí činnost stanic

V letošním roce ministerstvo dopravy výrazně zpřísnilo kontrolu činnosti stanic. Začalo zavádět centrální počítačovou databázi, která má zamezit podvodům při technických kontrolách, kdy procházely i vozy, které na STK vůbec nebyly. Součástí protokolu by měl být i snímek vozu přímo ve stanici a přesný čas zahájení a ukončení kontroly. Centrálně uložená data jsou propojena s registrem vozidel. Policie či orgány veřejné správy tak mají přesné informace o aktuálním stavu kontroly každého vozu.

Vybavení se musí přiblížit západu

Všechny stanice by měly být novým výpočetním systémem vybaveny zhruba do letošního pololetí. "Je ještě potřeba vyladit systém především po technické stránce tak, aby v případě kolize současných dotazů několika desítek STK nedošlo k překročení psychologické hranice pohodlné obsluhy," doplnila Žižková.

V ČR je registrováno celkem 6,2 miliónu vozidel, z toho 3,96 miliónu osobních aut. Průměrné stáří osobních vozů je 13,8 roku a stále mírně roste. V Evropě je naopak obvyklý průměr stáří aut pod deset let.

Reklama

Výběr článků

Načítám