Hlavní obsah

Se Saabem odešla výrazná automobilka s bezmála sedmdesátiletou tradicí

Novinky, ČTK, maž

Švédský soud v pondělí vyhlásil bankrot automobilky Saab. Po mnoha snahách o oživení, nedotažených dohodách a zastavování výroby z letošního roku je jisté, že výrazná a originální značka Saab je u konce s dechem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jeden z posledních Saabů - model 9-5

Článek

Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro švédskou armádu.

Produkce automobilů začala koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se coby  prototyp představil počátkem června 1947. Zajímavostí je, že model poháněl dvouválcový dvoutakt. A ještě něco: První tři roky se Saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

Nejlepší léta prožila automobilka v šedesátých a v sedmdesátých letech, kdy se jí dařilo nejenom v automobilových soutěžích, ale hlavně v boji o zákazníky. V roce 1969 začal Saab prodávat automobil střední třídy, kultovní model 99, který byl později doplněn modelem 99 Turbo.

Saab se začal profitovat jako automobilka s originálním designem (který čerpá ze své letecké historie), vynikající pasivní i aktivní bezpečností a výrazným komfortem pro posádku. Mezi lety 1969 a 1984 se jich vyrobilo skoro 600 000 kusů. V USA byl mimořádně populární kabriolet – model 900 – počátkem 80. let byla čekací lhůta přes dva roky.

V 80. letech začal Saab spolupracovat s Fiatem, nové modely už ale nebyly pro pravověrné fanoušky těmi pravými Saaby. V té době už automobilka procházela krizí.

V roce 1990 společnost General Motors koupila 51 % automobilové divize, zbývající části odkoupila o desetiletí později. Nově vzniklá společnost byla nazvána Saab Automobile AB.

Od poloviny 90. let sdílely nové Saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se objevily i naftové motory, do té doby je firma nenabízela. I přesto si dovedly modely 9-3 a 9-5 zachovat svůj originální vzhled. Mezi nevýhody patřila vysoká pořizovací cena, zastaralý, byť originální interiér a pro náročné řidiče pouze průměrné jízdní vlastnosti. Saaby jsou na českých silnicích vidět minimálně, jde o vozy, které si zákazníci kupovali více srdcem než hlavou. Saab prodal nejvíce vozů v roce 2006, a to 133 000 automobilů. V roce 2009 však našlo kupce jen 27 000 jeho vozů a jejich počet stále klesal.

Letošní pokusy nevyšly, co bude dál?
Snahy o oživení automobilové značky staré přes 60 let však brzy začaly vyhasínat, protože firmě došly peníze a plány financování narážely na odpor regulátorů nebo věřitelů. Saab letos v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé mu kvůli nezaplaceným účtům přerušili dodávky.
Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu GM.
Analytici předpokládají, že firma bude po vstupu do konkurzu rozporcována a po částech prodána.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám