Hlavní obsah

První český automobil vyjel před 120 lety, položil základy Tatry

Novinky, ČTK, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prvním sériovým automobilem v českých zemích (tehdy ještě v Rakousku-Uhersku) byl Präsident. Je to jedno z nejstarších vozidel světa. Před 120 lety, 21. května 1898, vyjel krátce po svém dokončení z bran kopřivnické továrny na svou první cestu do Vídně. Dorazil tam o den později.

Foto: Khol Pavel , ČTK

Präsident - kopie prvního čtyřsedadlového osobního vozu z roku 1897 v muzeu továrny Tatra Kopřivnice.

Článek

Trať dlouhou 328 kilometrů ujel Präsident za 24 hodin a 15 minut, čistá jízda trvala 14 a půl hodiny. Na cestu vyrazila čtyřčlenná posádka, předvoj pak obstarali cyklisté. Potkat tehdy na cestě vůz s motorem bylo něco mimořádného, asi jako dnes vidět létající auto.

Automobil poháněl vzadu umístěný dvouválcový, 2,7litrový motor Benz o výkonu 6,6 koní, nejvyšší rychlost činila přibližně 24 km/h. Síla motoru se přenášela na zadní kola. Zajímavostí je, že NW Präsident (Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft) se ovládal řídítky, nikoliv volantem. Řadilo se přímo na řídítkách přitahováním, respektive odkláněním.

„Vůz mířil do Vídně, protože tam právě probíhala výstava k 50. výročí nastolení císaře pána na trůn. Výstava, na které měl Präsident vyhrazené místo, už probíhala a kopřivnický vůz tam dorazil pozdě až po návštěvě císaře,” připomněl automobilový historik Jan Králík v pořadu Historický magazín v České televizi.

Za počátek kopřivnické automobilky je považováno datum 19. srpna 1850, kdy tamní sedlář Ignác Šustala (Schustala) zahájil ve své dílně výrobu bryček a kočárů. Převrat v dopravě, který v druhé polovině 19. století přinesla rychle se rozvíjející železnice, záhy znamenal i změnu Šustalova podnikání. V Kopřivnici postavil několik nových továrních budov a v roce 1882 spustil výrobu železničních vagónů.

Název Tatra od roku 1924

Po prvním osobním automobilu začala výroba nákladních automobilů. Velkou zásluhu na pozdější slávě kopřivnických automobilů měl geniální konstruktér Hans Ledwinka, který jako pomocný technik stál již u zrodu Präsidenta.

Foto: Miroslav Náplava

Po stopách dua H+Z. Odpočinek před dalším dnem cesty.

Firma, která se jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka, byla od roku 1924 přejmenována na Tatra Werke, čistě název Tatra má od roku 1927. Tatra jako ochranná známka byla registrována v roce 1934.

Po ukončení výstavy v roce 1898 věnoval výrobce Präsidenta nově vzniklému Rakouskému automobilovému klubu. Zde sloužil jako vozidlo předchůdce nynější autoškoly. Nyní je originál k vidění v Národním technickém muzeu v Praze. Věrná, funkční kopie zdobí i kopřivnické muzeum Tatry.

Reklama

Výběr článků

Načítám