Hlavní obsah
Mezi ojetinami je dlouhodobě největší zájem o Škodu Octavia. Na snímku verze Combi druhé generace Foto: Škoda

Průměrná cena ojetých aut stoupla, největší zájem je o Škodu Octavia

Průměrná cena ojetých vozů se ve 3. čtvrtletí proti první polovině roku zvýšila o osm procent na 228 600 korun. Meziročně byla vyšší o procento, protože auta na začátku roku o sedm procent zlevnila. Kromě zdražování zánovních ojetin táhnou růst cen také nekalé praktiky na trhu.

Mezi ojetinami je dlouhodobě největší zájem o Škodu Octavia. Na snímku verze Combi druhé generace Foto: Škoda
Průměrná cena ojetých aut stoupla, největší zájem je o Škodu Octavia

Informace publikovala společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu aut. Proti prvnímu pololetí se snížil průměrný počet najetých kilometrů ojetin o 5000 na 161 tisíc km, což vzhledem k nižší nabídce nových ojetin může podle ředitele Cebie Martina Pajera znamenat, že se více stáčejí tachometry.

„Lidé nejsou ochotní platit více za vozy s vyšším kilometrovým nájezdem, a tak dochází k manipulacím s tachometry, aby vozy byly za požadovanou cenu lépe prodejné,” podotkl. Auta na naftu vykazovala v průměru o 47 000 najetých kilometrů více než auta na benzin.

Vyšším cenám nahrává také časté zatajování havárií. Jen za polovinu září odhalila společnost u aut ze zahraničí 2443 havárií a poškození v celkové hodnotě 231 milionů korun. Podíl ojetých aut, která mají uvedeno, že jsou havarovaná, byl přitom na velkých inzertních portálech 0,7 procenta. Ve skutečnosti vykazuje havárii či poškození zhruba 25 procent pětiletých vozů, v případě desetiletých aut je po havárii či poškození přibližně 60 procent z nich.

Ve třetím čtvrtletí ožila poptávka po ojetých autech, což vedlo ke snížení průměrné prodejní doby ze 106 na 98 dní proti první polovině roku. V meziročním srovnání se ale ojetá auta prodávala o 15 dní déle. „Jarní poptávka, která byla letos utlumená kvůli koronaviru, se tak přesunula do letních měsíců, kdy řada lidí nakupovala auto pro cestu na dovolenou, nebo lidé využili volných dní k výběru ojetého auta,” dodal Pajer.

Kvůli koronavirovým opatřením vládne letos na trhu ojetin nestabilita. Důvodem je především menší nabídka v důsledku nižšího počtu dovezených ojetých aut a také menší ochota lidí vyměňovat v tomto období svá auta za novější.

Největší propad dovozů zaznamenal trh v dubnu, kdy se meziročně do Česka dovezlo o 53 procent méně vozů. Až v září se počet ojetých aut ze zahraničí meziročně navýšil o čtyři procenta. Celkově se letos do Česka dovezlo 114 493 osobních ojetých vozů, tedy o 21 490 vozů méně než loni, což je meziroční pokles o 16 procent.

Podíl ojetých aut ze zahraničí tvořil na trhu prodávaných ojetin zhruba polovinu nabídky. Kromě letos dovezených aut se přeprodávají i vozy dovezené v minulých letech. 21 procent tvoří auta z Německa, respektive ta, u nichž prodejce deklaruje německý původ.

V nabídce letos stále převažovala auta na naftu, která tvořila 55 procent trhu. Podíl benzinových aut byl 43 procent. Nejprodávanějším modelem byla stále Škoda Octavia (12 procent). Vozy značky Škoda tvořily 24 procent nabídky, vozy Volkswagen devět procent.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků