Hlavní obsah

Proč Škoda ještě neprodává elektromobil? Nestačí jen postavit auto

Volkswagen nabízí elektromobily už několik let. Škoda ale otevře objednávkové knihy pro svůj první elektromobil - elektro-verzi modelu Citigo - na přelomu prvního a druhého čtvrtletí příštího roku. Výroba začne ještě později - až ve třetím kvartále. Proč tomu tak je, vysvětlili zástupci automobilky na tiskové konferenci v Praze.

Foto: Škoda 4x

Škoda Vision E na ilustraci u veřejné nabíječky. Automobilka chce nabíječky stavět u svých dealerství, ovšem spíš poloveřejné - jen pro škodovky.

Článek

Hlavním důvodem „zpoždění” je, že zatímco konvenční vůz prostě vyvinete a začnete prodávat, u elektromobilu to nestačí. Je potřeba také vytvořit infrastrukturu. To ovšem neznamená „jen” postavit nabíječky.

Součástí přípravy na prodej elektrického auta je u Škodovky také příprava dealerů. Dnes má automobilka v Česku 185 prodejních míst, která patří 125 firmám; některé z nich mají víc autosalonů. Všechny by měly být schopny elektromobil prodat, proškolit novopečeného majitele a přijmout vůz do opravy.

Ovšem, už nikoliv nutně na něm cokoliv opravit. Podle toho, kolik se daná firma rozhodne do přípravy svého showroomu na elektromobilitu investovat, bude schopná s ním také pracovat.

Foto: Škoda

Škoda Vision E

Škoda bude dealerům nabízet tři balíčky technologií, vybavení a školení. Ten základní je s cenou řádově v desítkách tisíc korun a např. neobsahuje nabíječku pro zákazníky. Nabíječky, tzv. wallboxy, budou až v prostředním balíčku, a velmi pravděpodobně budou „poloveřejné”.

To znamená, že je budou moci využívat všichni majitelé elektromobilů Škoda, ale řidiči elektroaut konkurenčních značek nikoliv. Zazněly také myšlenky o tom, že rychlonabíjení by mohlo být dražší než standardní, pomalé nabíjení, protože klade na techniku výrazně větší nároky.

Bude-li chtít dealerství nabídnout rychlonabíjení, bude k tomu mít zařízení k ukládání elektrické energie. Automobilka mu k tomu nabídne kompletní technické řešení, včetně např. solárních panelů.

Foto: Škoda

Škoda Vision E

Rozdíly v konečné připravenosti dealerů na elektromobilitu také znamenají, že na velké opravy pohonného ústrojí budou některé servisy muset odesílat auto jinam - do lépe vybaveného dealerství s lépe proškoleným personálem. Požadavky na mechanika elektromobilů jsou totiž blíže požadavkům na skutečného elektrikáře.

K servisu elektromobilů se váže ještě jedno specifikum, které podle automobilky v rámci přípravy patří k nejnáročnějším. Je to nutnost tzv. karantény, kam se havarovaný elektromobil na 24 hodin odstaví a sleduje se u něj např. teplota baterie. Chrání to opraváře před požáry, které u poškozených lithium-ionových baterií hrozí.

Foto: Škoda

Škoda Vision E

Za rok 2020 chce Škoda prodat celkem 2 000 elektrických a plug-in-hybridních vozidel. Elektrický bude již zmíněný vůz citigo, které má na jedno nabití dle měřicího cyklu WLTP ujet zhruba 300 km. Koncem roku 2020 přijde na trh druhý, větší elektromobil značky, který bude mít dojezd oproti elektrickému citigo asi dvojnásobný - prý 500-600 kilometrů.

V příštím roce se začne vyrábět také plug-in-hybridní superb. Jestli se jeho uvedením do prodeje sníží podíl benzínových anebo dieselových prodaných kusů, je zatím brzy odhadovat; nyní má 85-88 % prodaných superbů vznětový motor.

Anketa

Jak velký dojezd by musel elektromobil mít, abyste začali uvažovat o pořízení místo konvenčního auta?
Stačí do 150 km
2,4 %
150 - 300 km
5,2 %
300 - 450 km
16,9 %
Více než 450 km
51 %
O elektromobilu bych neuvažoval/a v žádném případě
24,5 %
Celkem hlasovalo 498 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám