Hlavní obsah

Poběží motor s plastovými či dřevěnými písty? Rusové to zkusili

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čím dál víc věcí se dnes vyrábí z plastu, ovšem motory jsou stále z většiny z kovu. Proč tomu tak je, se na vlastní oči přesvědčili ruští experimentátoři, kteří jsou podobnými kousky proslulí.

Foto: Profimedia.cz

Píst s ojnicí (Ilustrační foto)

Článek

Písty jsou kovové. Vždycky byly a vždycky budou, dokud budou existovat spalovací motory. Až na dva případy, za které jsou zodpovědní výzkumníci z ruského youtubového kanálu Garage54. Ti se nedávno rozhodli vyzkoušet, jak by fungovaly písty z plastu.

Konkrétní plast, který použili, byl polyamid označovaný „kaprolon” – podle slov moderátora má být pevný skoro jako ocel. Písty dostaly po třech kovových kroužcích, ojnice a pístní čepy zůstaly také kovové – a všechno se nastěhovalo pod kapotu staré volhy.

Sice neochotně a na druhý pokus, nakonec ale motor nastartoval a chvíli i běžel. Ne moc dobře, protože mechanik špatně zapojil zapalovací kabely, ale běžel. Na druhý pokus už to bylo lepší, ale ne příliš dlouhé – podle názoru moderátora proto, že se písty roztáhly vysokou teplotou a zasekly se ve válcích. Znova nastartovat nešlo.

Jak daleko dojede převodovka bez olejové náplně? Rus to zkusil

AutoMoto

Druhý den už ale ano, třebaže motor běžel jen pod plynem, ne na volnoběh, a nesmírně se třásl. Samozřejmě dílnu velmi rychle zaplnil dým ze spáleného plastu. Po pár dalších pokusech, kdy studený motor běžel, ale zahřátý se zastavil, změřili kompresi v jednotlivých válcích – a v 2. a 4. válci nebyla žádná.

Po rozebrání zjistili, že se plast prostě deformoval, tavil a pálil. Ve třetím válci se dokonce spálilo tolik plastu, že se uvolnil pístní kroužek, rozlámal se a nejspíš zničil svíčku. Kromě toho ojnice byly pokryté roztaveným plastem. Výzkumníci tak zjistili to, co mohli tušit – písty je třeba vyrábět z kovu, ne z plastu.

Jak se pohybuje olej v motoru? Rus to zjišťoval díky průhledným dílům

AutoMoto

Druhý případ jiných než kovových pístů se odehrál téměř přesně před třemi lety. Stejní experimentátoři zkoušeli písty vyrobit z jasanového dřeva.

Ve zkratce – auto samo nenastartovalo kvůli nízké kompresi, takže došlo k úpravě drážek pro pístní kroužky, což ale moc nepomohlo. Motor nicméně několik vteřin běžel – při tažení jiným autem. Během té chvíle se ale všechny písty propálily.

Ve videu se dozvídáme, že měl existovat ještě nejméně jeden pokus vyrobit písty ze dřeva. Podle slov moderátora ve videu jeho soused kdysi vyrobil dřevěné písty pro motorku, tu pak úspěšně nastartoval – a prodal, což bylo původním cílem tohoto nápadu. Z toho, co vidíme ve videu, se takový příběh ale jeví jako značně nepravděpodobný.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám