Hlavní obsah
 

Pick-up amarok versus zasněžená cesta na horskou boudu 1140 m n. m.

Mohl by Volkswagen Amarok, auto představené už v roce 2011 zásobovat horskou chatu i v zimě? To jsme vyzkoušeli při výjezdu z Rokytnice nad Jizerou na čtyři kilometry vzdálenou horskou boudu Dvoračky. Zvládnul náročný úkol?

 
Pick-up amarok versus zasněžená cesta na horskou boudu 1140 m n. m.

Na Dvoračky, horskou boudu založenou počátkem sedmnáctého století, se přes zimu vozí náklad i ubytovaní hosté ve sněžné rolbě, letošní sezónu začala pásová vozidla (na parkovišti před horskou chatou stojí hned čtyři) jezdit v prosinci a pendlovat budou až do Velikonoc. Není divu, chata stojí v nadmořské výšce 1140 metrů.

Amarok je poctivě udělaný pick-up, s obyčejným SUV bychom se patrně nahoru nedostali. Při menší sněhové nadílce jezdí majitel chaty z úzké cesty vytahovat zapadlá auta, jejichž sebevědomí majitelé přecenili schopnosti svých sportovně-užitkových vozidel.

Na jízdu po zasněžené asfaltce (60 cm sněhu) jsme měli povolení od KRNAPu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

„Dnes je pěkně umrzlo, takže pořádnou čtyřkolkou se dá vyjet,” uvedla Petra Pouchová, spolumajitelka horské boudy Dvoračky a přilehlého hotelu Štumpovka. Kdyby byl měkký sníh nejspíš bychom se prý v něm bořili a nahoru dost možná nevyjeli.

Paradoxně bylo náročnější jet úsek v nižších polohách, kdy ve vyjetých kolejích na mokrém sněhu auto nedrželo směr, zhruba od poloviny kopce na umrzlém sněhu se oranžový pick-up s nepřehlédnutelnou světelnou rampou (čtyři světla nahrazují dálková světla a v noci svítí opravdu brutálně) choval předvídatelněji.

Světelná rampa je efektní, ale výrazně zvyšuje výšku, leckterá podzemní garáž tak je zapovězeným místem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Stálý pohon 4x4, redukce chybí

Testovaný amarok má stálý pohon všech kol 4Motion s diferenciálem Torsen, tedy nikoliv mezinápravovou spojku Haldex, kterou mají třeba golfy nebo octavie. Osmistupňová automatická převodovka je vzhledem k použitému pohonu i uložení motoru s klasickým hydrodynamickým měničem stejná jako v touaregu, Porsche Cayennu či Audi A8 - nejde tedy o dvouspojkové ústrojí, ale o klasický automat od německé firmy ZF.

U amaroku je první stupeň zpřevodovaný „do pomala” a nahrazuje redukční převodovku, při jízdě do čtyřkilometrového stoupání jsme jeli na první až druhý stupeň. Při běžné jízdě jsme se 180koňovým BiTDI jezdili za deset litrů, výjezd k horské v boudě znamenal odběr 46 litrů nafty na sto ujetých kilometrů.

Výbornou pomůckou byl asistent pro sjíždění svahů, který aniž byste museli šlapat na brzdový pedál, udržuje stálou rychlost cca 5 km/h. Když jsme jej vypnuli, auto se hrnulo dolů a brždění s prokluzujícími koly nebylo tak komfortní - asistent spolupracuje s ABS.

Volkswagen Amarok v lifestylovém provedení Canyon.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků