Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Pět podzimních nástrah, které zkouší řidiče aut

Dny se zkracují, počasí je mlhavé, mnohem deštivější a silnice i pneumatiky studenější. Podzim zkouší řidiče více, než si možná dokážeme přiznat. Pamatovat se vyplatí alespoň na následující specifika třetího ročního období.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Pět podzimních nástrah, které zkouší řidiče aut

Denní svícení si rozmyslete

Většina moderních aut má denní svícení. Ovšem jen některé značky a jejich specifické modely už svítí v denním režimu i zadními svítilnami, což uvolnila legislativa. Pokud tomu tak u vašeho vozu není a v denním režimu zůstává auto s tmavou zádí, může jít na podzim o nebezpečné jednání.

Důležitým prvkem je také přítomnost světelného senzoru. Pokud jej auto nemá nebo máte jeho funkci vypnutou, zvyšujete tím riziko, že si světla za šera zapomenete přepnout. Stejně tak vůz bez dešťového senzoru nepozná, že se za vámi tvoří vodní mlha, nejste tudíž vidět a světla opět nespustí.

A už vůbec žádné auto si neporadí s mlhou. Tady už záleží v každém případě na řidičově rozumu, zdali potkávací světla spustí. Především ve zmíněném případě u aut, kde záď zůstává zhasnuta.

Mlhová světla do kolon nepatří

Při větších deštích či mlze se doporučuje použít zadní či přední mlhová světla. Nejen doporučuje, zákon to dokonce v případě těch zadních nařizuje. Ovšem i zde se vyplatí použít zdravý rozum.

Během podzimního či zimního období totiž přibývá řidičů, kteří nechávají mlhová světla zapnutá například i v koloně. Tam nemají žádné opodstatnění, a hlavně řidičům za takovým vozem div nevypálí oči.

Zadní mlhovkou si totiž pomáháme díky její lepší svítivosti. A jelikož ve městě či právě v koloně je samozřejmě splněn základní předpoklad, že řidič za vámi vaše auto vidí i bez rozsvícené mlhovky a může tedy „jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit auto na vzdálenost, na kterou má rozhled,” jak zní v zákoně o provozu na pozemních komunikacích, stačí v tomto případě potkávací světla i z pohledu legislativy.

Zkontrolujte výbavu auta

Se zimním obdobím za rohem už se vyplatí přemýšlet nad zimní výbavou vašeho auta. Na deku, lopatu na sníh či řetězy možná ještě může být brzy, především mimo horské oblasti, už od 1. listopadu ale platí povinnost přezout na zimní pneumatiky.

Samozřejmě že zákon pamatuje na to, že taková povinnost vzniká jen v případě souvislého ledu či sněhu na vozovce. Ovšem zimní pneumatiky mají díky měkčí směsi podstatně nižší teplotu, při které zůstávají pružné a fungují i na vodě. Zimní pneumatiky musí být označeny písmeny M+S a piktogramem s horským symbolem a vločkou.

Máte v pořádku stěrače?

Stěrače si neodpočinou ani přes léto, kdy je tak často nepoužíváte. Gumové části totiž pod vlivem tepla a slunečního záření ztrácejí svou kvalitu. A protože na podzim stěrače budete sakra potřebovat, vyplatí se zkontrolovat jejich stav.

Ramínkové stírací lišty jsou běžnější u starších aut.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Že už je na čase výměna poznáte jednoduše podle toho, jak moc stěrače po čelním skle poskakují, dělají šmouhy a další neplechu. Nasadit nové není složité, a navíc lze vyměnit jen gumičky. Pro lepší výhled už je rovněž v tomto období vhodné doplňovat už pouze zimní směs do ostřikovačů, aby vám ta letní nezamrzla. Rána už bývají chladná...

Ranní starty jsou čím dál těžší

Ano, rána bývají chladná a pohonné jednotky to proto mívají těžší. Pamatujte, že se motor a převodovka budou zahřívat pomaleji. Proto je důležité dopřát autu ještě pár prvních kilometrů v klidném tempu navíc.

Už samotný start ale řidiče může překvapit. Když akumulátor vozu už nestačí, motor startuje pomaleji a s většími obtížemi. Základní kontrolu, tedy fakt, jestli nejsou kabely či konektory zoxidované, případně napadené korozí, zvládnete i sami.

Ovšem skutečnou kondici odhalí zátěžová zkouška, kterou provedou až v servisu. Pokud už má ale baterie pár zim za sebou a startuje obtížněji už na podzim, s výměnou se nevyplácí váhat dlouho.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků