Hlavní obsah

Ostravská firma otestovala inovovaná svodidla. Jsou lehčí i levnější

Hutní společnost Liberty Ostrava se chystá uvést na trh inovovaný typ jednostranného ocelového silničního svodidla. Oproti nynějšímu typu je svodidlo lehčí a má lepší parametry, je tak zároveň bezpečnější. Novinářům to řekl vedoucí výroby svodidel a důlních výztuží ve firmě Richard Toman. Firma svodidlo tento týden úspěšně otestovala na bývalém letišti v Kameni na Pelhřimovsku.

Ostravská firma otestovala inovovaná svodidla. Jsou lehčí i levnější

Jednostranné svodidlo už má za sebou zdárně i bariérovou zkoušku – crash test, při němž musí splnit přísné evropské normy. Výroba nového typu svodidla by tak mohla začít ještě letos.

Svodidlo před nárazem

Foto: Pavel Karban, Právo

Svodidla firma testuje na bývalém letišti Kámen u Pacova na Vysočině. Test je jednoduchý. Proti svodidlu se pod určeným úhlem rozjede auto. Nejprve osobní, po něm i nákladní.

„Zkouší se, aby vydrželo svodidlo náraz jednak lehkým, jednak těžkým vozidlem. U těžkého vozidla, když to řeknu laicky, nesmí prorazit, u lehkého vozidla musí přesměrovat vozidlo bezpečně od svodidla a nesmí ohrozit řidiče,“ popsal Roman Ondruška, zástupce ředitele pobočky Technického a zkušebního ústavu stavebního Praha, který má zkoušku na starosti.

Základní podmínkou testu ale v každém případě je, že auto nesmí svodidlo prorazit. „Nesmí dojít k porušení podélných prvků. Pokud k tomu dojde, svodidlo nevyhoví,“ avizoval.

Základní požadavek je, aby svodidlo nebylo proraženo. Jestli ale test byl zcela úspěšný, se dá říct až po detailním prozkoumání výsledku.

Foto: Pavel Karban, Právo

Auta při crash testu jsou řízena na dálku. Zatímco osobní auto narazí do svodidla v rychlosti 110 kilometrů, nákladní jede v době nárazu rychlostí 80 kilometrů za hodinu. V případě svodidla z ostravské huti osobní auto vážilo 900 kilogramů a nákladní 16 tun. Jeden crash test stojí zhruba 4,5 až 6,5 milionu korun.

Huť naposledy testovala jednostranné svodidlo s úrovní zadržení H3. „Každé svodidlo je navrženo pro nějakou úroveň zadržení, to znamená, že je rozdíl, jestli má zadržet osobní automobil, autobus nebo kamion,“ vysvětlil Toman s tím, že firma se snaží vyvíjet lehčí, levnější a zároveň bezpečnější svodidlo.

A na adresu testovaného svodidla uvedl, že má nejen nový design a je lehčí než jeho předchůdce, ale vykazuje i lepší parametry.

Svodidlo po nárazu zkoumají odborníci.

Foto: Pavel Karban, Právo

Podle něj je také důležité, aby byla svodidla správně instalována. Firma proto se správci silnic kontroluje svodidla před uvedením do provozu i během něj.

„My vyvineme svodidlo, což je bezpečnostní pasivní prvek, ale pokud se svodidlo špatně nainstaluje, tak se z něho stává úplně jiný výrobek, který má úplně jiné parametry a nemusí být bezpečnostním prvkem, naopak může být nebezpečný pro řidiče či vozidla. Může dojít třeba k protržení pásnice, která může vniknout do prostoru vozidla,“ řekl. Způsob instalace svodidla předepisují normy.

„Jestliže montážník místo osmi šroubů dá třeba jen šest, tak samozřejmě změní parametr svodidla,“ dodal.

Firma je největším výrobcem trasových ocelových svodidel, každý rok jich vyrobí zhruba tisíc kilometrů. Více než polovina produkce zůstává na domácím trhu, svodidla vyváží ale i na Slovensko nebo do Litvy. Huť vyrábí pět typů svodidel: jednostranná a oboustranná trasová, mostní, zábradelní a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků