Hlavní obsah

Od 1. září budou kamióny do Německa platit mýtné

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÁ REPUBLIKA

Elektronické mýto pro německé dálnice, které začne platit z rozhodnutí spolkové vlády od 1. září, budou moci čeští dopravci platit na 8 místech v tuzemsku. Právě tolik bude v ČR poplatkových terminálů. Další možností bude platba přes internet nebo prostřednictvím přístroje na palubě kamiónu.

Foto: Petr Bušanský

Přivítání pana J.Skleničky Zderaského slečnou Ivetou Bušanskou (manažerka provozu)

Článek

Stacionární terminály budou komunikovat německy, francouzsky, anglicky a polsky, uvedl na tiskové konferenci mluvčí společnosti Toll Collect Hans-Christian Maas.

Vozidla nad 12 tun budou muset platit na 12 000 kilometrech německých dálnic mýto po 31. srpnu. Poplatek bude pro spolkovou vládu vybírat právě společnost Toll Collect, a to podle skutečně ujeté vzdálenosti. Cena za ujetý kilometr se bude pohybovat mezi devíti a 14 eurocenty podle počtu náprav a plnění emisních norem vozidla.

Ceny dopravců se zvýší o 15 až 30 procent

Podle největšího tuzemského sdružení Česmad Bohemia bude zavedení elektronického mýta znamenat zvýšení cen silniční dopravy z České republiky na západ o 15 až 30 procent. Právě o tolik by se měly zvýšit náklady na cestu do Německa nebo přes něj.

Pokud dopravce přes Německo vyšle klasický 40tunový kamión, zaplatí v současnosti na dálničních poplatcích Eurovignete 480 korun. Po zavedení elektronického mýta to bude 4500 korun což odpovídá sazbě 12 eurocentů na kilometr na vzdálenost 1200 kilometrů. Dopravci se bojí i zhoršení své platební situace, protože mýto budou muset platit ihned, kdežto od zákazníků inkasují s až dvouměsíčním zpožděním.

Toll Collect zatím nechal vyrobit 250 000 palubních přístrojů pro automatický výběr mýta. Na německých dálnicích přitom jezdí přes 1,2 miliónu kamionů, a dopravci se proto obávají, že firma počáteční nápor nezvládne. Palubní přístroj určí body vjezdu a výjezdu z dálnice pomocí satelitního systému GPS a poté odešle přes síť GSM do počítače údaj o počtu ujetých kilometrů. Ten je pak majiteli jednou měsíčně vyfakturován. Palubní přístroje montuje na 1500 firem v Německu a 300 v zahraničí.

Elektronické mýtné i v Rakousku

Při manuální platbě mýta si řidič u jednoho z celkem 3500 terminálů zvolí trasu, tu zaplatí prostřednictvím karty či u pokladny a dostane pak doklad o zaplacení poplatku pro zvolenou trať. Podobně funguje objednávka i na internetu. Během cesty může řidiče zkontrolovat 300 stacionárních a 300 mobilních kontrol.

V České republice počítá ministerstvo dopravy se zavedením mýta během dvou až tří let právě s využitím zkušeností z Německa a Rakouska, kde bude podobný systém fungovat od roku 2004.

Pro nákladní auta se u jižních sousedů chystá zavedení elektronického mýtného od ledna příštího roku. Předběžně se počítá s průměrným poplatkem ve výši 22 eurocentů za kilometr, taxa ale bude rozčleněna do tří kategorií.

Reklama

Výběr článků

Načítám