Hlavní obsah
První škodovka s názvem Octavia se představila na konci 50. let. Foto: Škoda 6x

Octavia slaví šedesát let, pro Škodu znamenala konec jedné éry

Škoda Octavia je dnes v Česku důvěrně známá nejen motoristům - schválně se podívejte z okna na ulici, pravděpodobnost, že tam nějakou Octavii uvidíte, je neuvěřitelně vysoká. Ovšem, téměř jistě to nebude ta původní, z roku 1959, která právě v lednu 2019 slaví šedesát let.

První škodovka s názvem Octavia se představila na konci 50. let. Foto: Škoda 6x
Octavia slaví šedesát let, pro Škodu znamenala konec jedné éry

Šedesátku ovšem slaví spíš název než auto samotné. Octavia, která toto jméno dostala podle toho, že byla osmým autem mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce, totiž byla v podstatě faceliftem Škody 440, lidově zvané „Spartak”.

Octavia byla velkým faceliftem modelu 440, lidově řečeného „Spartak”.

Foto: Škoda

Oproti Spartaku se změnil design přední a zadní části vozu, přišla nová palubní deska, a hlavně, místo jednoho příčného listového pera na přední nápravě byly použity vinuté pružiny. Vzadu zůstalo listové pero.

Pod kapotou byl řadový čtyřválec o objemu 1,1 litru a výkonu 40 koní, který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. Octavia dosahovala maximálky 110 km/h a spotřebovala 7,7 litru benzínu na 100 km.

V nabídce byly i silnější verze - Octavia Super měla dvanáctistovku o 45 koních a Octavia Touring Sport, která se představila na ženevském autosalonu v roce 1960, disponovala dokonce 50 koňmi. Ta se účastnila i rallye - v letech 1961-1963 vyhrála svou třídu v Rallye Monte Carlo.

Octavia Kombi se vyráběla mnohem déle, než verze sedan, protože na 1000 MB s motorem vzadu dost dobře nešlo kombík postavit.

Foto: Škoda

Jedenáctého dubna 1964 výroba klasické Octavie skončila, aby uvolnila místo nástupci - modelu 1000 MB. Verze Combi, která se odhalila v září roku 1960 a která po sklopení zadních sedaček pojala 1 050 litrů nákladu, se ale vyráběla ještě o sedm let déle, do roku 1971. V letech 1959-1971 vzniklo okolo 350 tisíc kusů Octavie.

Konec éry znamenala Octavia proto, že byla dosud posledním sériovým modelem značky, který měl motor vpředu podélně a pohon zadních kol. Nástupnická Škoda 1000 MB měla motor za zadní nápravou a Škodovky 720 a 740 se do sériové výroby nikdy nedostaly.

Vrátila se po sametové revoluci

Automobilka Škoda jméno Octavia oživila po revoluci v roce 1989, a to pro velmi důležitý model, který se představil v roce 1996. Byl to v podstatě první skutečně nový porevoluční vůz, neboť Felicia byla „jen” důkladným faceliftem Favoritu.

Jeho vývoj probíhal ve spolupráci s koncernem Volkswagen, který na počátku 90. let automobilku Škoda vzal pod svá křídla. Octavia dostala tehdy novou koncernovou platformu PQ, na níž později stály i Volkswagen Golf IV. generace a Audi A3.

Škoda Octavia - 1996

Foto: Škoda Auto

První novodobá Octavia byla obrovským komerčním úspěchem. Přestože se v roce 2004 představila druhá generace tohoto vozu, až do roku 2010 byla původní Octavia vyráběna s přízviskem Tour. Celkem vzniklo téměř 1,5 milionu kusů.

Škoda Octavia II. generace

Foto: Škoda

Druhá generace Octavie je významná modelem Scout z roku 2006, který byl prvním krůčkem značky Škoda směrem k vozům kategorie SUV. A také rychlostním rekordem vozů s motorem do dvou litrů objemu - speciálně upravená Octavia dosáhla na solných pláních v Bonneville rychlosti 365,43 km/h.

Škoda Octavia na solných pláních v Bonneville

Foto: Profimedia.cz

Zatím poslední, třetí generace Octavie je na trhu od roku 2013 s kontroverzním faceliftem v roce 2017. Dostala při něm totiž „čtyři oči”, kterým řada lidí nemůže přijít na chuť. Zcela novou generaci můžeme podle některých zdrojů čekat ještě letos, potvrzené to ovšem není.

Zde stojí vedle sebe šedesát let českého vývoje (s jednou německou injekcí).

Foto: Škoda

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků