Hlavní obsah

Novou Dacii Duster jsme prohnali blátivým terénem, obstála dobře

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tuzemský dovozce Dacie právě začal prodávat novou generaci dusteru, ve své velikosti nejlevnější SUV na trhu. Ještě před klasickým týdenním testem jsme měli možnost okusit jeho schopnosti v terénu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster

Článek

Pražské Hummer centrum ve středu desátého ledna trochu připomínalo Woodstock z devětašedesátého. Všude bahno. Zkoušený model Duster s pohonem všech čtyř kol měl nazuté hladké zimní nokiany, přesto všechny překážky, zahrnující především prudké sjezdy a výjezdy, zvládnul s až nečekanou jistotou.

Světlá výška překonává většinu pseudoterénních SUV modelů – je to rovných 21 centimetrů (stejně jako u první generace), a to je pro většinu rozumně dimenzovaných výletů mimo silnice velice dobrá hodnota.

Prostorný pětimístný interiér na první pohled vypadá podobně jako u první generace, na druhý si všimnete několika změn k lepšímu. Nový je kupříkladu volant (lze konečně seřizovat dvouose), který díky dvěma spodním ramenům připomíná volanty ze současných modelů Audi.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Pneumatiky u zkoušených dusterů v rámci české premiéry byly zablácené ještě před vyjetím na trať.

Interiér by mohl být prostornější pro ramena

Interiér i přes vnější robustní vzhled není v příčném směru tak prostorný, jak by se mohlo zdát, dvojice i průměrně vysokých mužů sedí příliš blízko u sebe. Přední sedačky mají sedák delší o dva centimetry, komfortu prospěla i hustší pěnová výplň a lepší boční vedení, tolik kritizované u první generace.

K dispozici je konečně loketní opěrka. Laciným řešením je vyhřívání předních sedadel, které je pouze jednostupňové – po chvíli do zadnice pálí jak horká trouba.

Řízení už nemá hydraulický, ale elektromechanický posilovač. Otáčet s ním je snazší, mnoho řidičů by uvítalo trochu více citu, zejména kolem problematické středové polohy. Z dusteru, jenž je o 25 mm delší, ale o 17 mm užší než dříve, je dobrý výhled. V nárazových testech Euro NCAP ale druhá generace nezazářila, odnesla si tři hvězdy z pěti možných. Pravdou ale je, že ve výsledcích této organizace hraje velkou roli i dostupnost asistenčních systémů, z nichž některé jsou pro spoustu řidičů spíše otravné (třeba hlídání jízdy v pruzích).

Foto: Dacia

Dacia Duster druhé generace

Pohon všech kol je stejný jako v dalších modelech od Renaultu či Nissanu; Dacia převzala kompletní osvědčené řešení. Znamená to, že si můžete nechat zapnutý pohon předních kol, zvolit automatický režim, kdy se točivý moment dle potřeby samočinně přesouvá mezi přední a zadní nápravou a konečně v těžším terénu lze využít režim Lock. Ten funguje do rychlosti 80 km/h a „natvrdo“ nastaví poměr 50:50.

Automat jen pro silnější diesel

Krom nejsilnějšího dieselového motoru jsou pro všechny motorizace k dispozici výhradně přímo řazené převodovky (5 nebo 6 stupňů, dle výkonu motoru). Vyzkoušeli jsme šestistupňovou verzi a nutno dodat, že řazení je přesné a převodovka se pohybuje v kulise jistým dojmem. V terénu jsme ale neřadili vyšší než druhý stupeň, navíc „jednička“ je krátká, což je pro jízdu v těžších pasážích mimo zpevněné silnice ideální.

Dlouhé zablácené sjezdy pomáhá korigovat elektronický asistent, jenž udržuje stálé tempo a rychlost do 10 km/h. Boční náklon je vždy zkouškou odvahy, ani zde ale v podmínkách pražského off-road centra duster nenarážel na své limity. Pro dojezd k chatě kdesi mimo civilizaci je až předimenzován.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster

Není to stroj do těžkého terénu, ale lehký a částečně středně těžký terén zvládá bez mrknutí oka. U nejvyšší výbavy vám pomohou čtyři kamery, které sice nezprostředkují pohled z ptačí perspektivy a mají jen průměrné rozlišení, v terénu jsou ale dobrým pomocníkem. A navíc se díky šikovnému umístění ve zpětných zrcátkách (a tradičně na víku a vpředu) prakticky nešpiní.

Motory stejné, cena příjemně nízká

V nabídce motorizací se nezměnilo naprosto nic: stále je na výběr atmosférický motor 1.6 SCe o výkonu 84 kW (115 k) nebo přeplňovaný 1.2 TCe (92 kW/125 k).

Kdo by chtěl spalovat naftu, dostane vždy pouze osmiventilové 1.5 dCi ve verzích 66 nebo 81 kW (90, respektive 110 k). V nabídce je i LPG varianta, pro většinu motorizací lze navíc zvolit pohon 4x4. Všechny motory mají čtyři válce.

Základní cena je stejná jako při uvádění první generace - 259 900 korun. V nabídce jsou celkem čtyři stupně výbavy. Na objednaný vůz se čeká dva až tři měsíce. Výroba probíhá v rumunské Pitesti. [celá zpráva]

Foto: Dacia

Dacia Duster druhé generace

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám