Hlavní obsah

Novinky v Santa Fe

Novinky, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pozici nejprodávanějšího sportovně-užitkového modelu (SUV) z minulého roku na našem trhu si chce pohledný robustní Hyundai Santa Fe udržet i letos. Přispět k tomu by mělo i jeho modernizované provedení, které nyní přichází do prodeje. Dosud si zájemce o Hyundai Santa Fe mohl vybrat ze tří motorů.

Foto: Karel Poustecký

Opel na betonovém ohradníku.

Článek

Šlo o zážehový čtyřválec 2,4i 16V s nejvyšším výkonem 107 kW, výkonný zážehový šestiválec 2,7i V6 24V (127 kW) a úsporný i pružný přeplňovaný vznětový motor 2,0 CRDi (82 kW). Nyní nabídku rozšiřuje ještě výkonnější vznětový agregát 2,0 CRDi VGT (92 kW), který vznikl dalším vývojem zmíněného motoru. Označení VGT (Variable Geometry Turbocharger) přitom znamená, že motor je vybaven novým turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek.

Výhody VGT

Základem pro nový motor se systémem VGT je čtyřválcový turbodiesel 2,0 CRDi, který kromě modelu Santa Fe pracuje například také v osobním modelu střední třídy Elantra. Díky použití přímého vysokotlakého vstřikování paliva technikou common-rail systému Bosch je motor pružný, tichý a úsporný.

V modernizovaném modelu Santa Fe je však turbodmychadlo dvoulitru vybaveno proměnnou geometrií statoru. V závislosti na zatížení motoru dochází k natáčení takzvaných rozváděcích lopatek. Tento systém, označovaný zkratkou VGT, zajišťuje vyšší účinnost přeplňování, zejména pak rychlejší nárůst plnicího tlaku turbodmychadla již v nízkých otáčkách. Natáčením rozváděcích lopatek statoru turbodmychadla je možné výrazně zmírnit takzvaný turboefekt, tedy prodlevu reakce motoru běžícího v nízkých otáčkách na sešlápnutí pedálu akcelerátoru.

Výsledkem technického zlepšení je dále mj. podstatné zvýšení točivého momentu v celém rozsahu otáček. Na místě je porovnání. Zatímco standardní varianta motoru 2,0 CRDi má výkon 83 kW při 4000 ot./min. a její točivý moment vrcholí hodnotou 255 Nm při 2000 ot./min., u nové varianty s VGT je to 92 kW též při 4000 ot./min., ale 285 Nm v širokém rozsahu 1950 až 2600 ot./min.

Vyšší výkon, ještě lepší pružnost a zvýšení akcelerace motoru 2,0 CRDi VGT se odrazily též na dynamických výkonech modelu Hyundai Santa Fe. Ten z 0 na 100 km/h zrychluje za 13,0 s (původní varianta za 14,6 s) a dosahuje rychlostního maxima 171 km/h (dříve 166 km/h). Přínosem rovněž je, že při vyšším výkonu má nový motor 2,0 CRDi VGT nižší spotřebu paliva - v kombinovaném režimu 7,5 litru na 100 km (dříve 7,6 l/100 km). Kromě pětistupňové manuální převodovky bude i nový turbodiesel nabízen se čtyřstupňovou automatikou.

Jiný pohon všech kol

Velkou výhodou modelu Hyundai Santa Fe je jeho pohon všech čtyř kol, který mu zajišťuje skvělé jízdní vlastnosti v terénu i na silnici. Ten byl nyní také výrazně modernizován.

Dosud používaná varianta systému spočívala na mechanickém principu, přičemž o rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu se staral mezinápravový diferenciál s viskozní spojkou. Nyní tuto funkci plní elektronicky ovládaná lamelová spojka integrovaná v tělese zadního diferenciálu. Při plynulé jízdě za dobrých adhezních podmínek jsou poháněna pouze přední kola vozu, avšak v případě jízdy po kluzkém povrchu nebo při prudké akceleraci se na zadní nápravu přenáší až 50 procent výkonu. O sepnutí lamelové spojky rozhoduje její vlastní elektronická řídicí jednotka, která vyhodnocuje údaje ze senzorů sledujících polohu škrticí klapky (tedy úroveň sešlápnutí plynového pedálu), rozdíl otáček kol přední a zadní nápravy, rychlost otáčení každého jednotlivého kola a úhel natočení volantu.

Důležitým výsledkem nahrazení mezinápravového diferenciálu s viskozní spojkou elektronicky ovládanou spojkou je snížení pasivních odporů poháněcí soustavy, a tím i snížení spotřeby paliva, zlepšení akcelerace a především zkrácení doby nutné na aktivaci systému.

Atraktivní ceny

Mezi zákazníky si vozy značky Hyundai získaly vysoké renomé také atraktivní politikou cen - za dobrou cenu nabízejí vysoký standard výbavy, jízdního pohodlí i míry užitku. To platí rovněž v případě modelu Hyundai Santa Fe.

Prodejní ceny začínají totiž již na 729 900 korunách za provedení s motorem 2,4i Country. Přitom bohatá standardní výbava jako například ABS s EBD, přední a boční airbagy pro řidiče i spolujezdce, imobilizér, posilovač řízení, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče a elektrické ovládání bočních oken vpředu i vzadu byla zachována.

Snížení cen se dotklo i dalších modelů - provedení s motorem 2,7i V6 24V Country je nyní nabízeno za 849 900 Kč a základní turbodieselová verze 2,0 CRDi Country za 799 900 Kč. S novým motorem 2,0 CRDi VGT ve výbavě Country Plus (ve standardu navíc s automatickou klimatizací a ukazatelem vnější teploty) stojí model Santa Fe 849 900 Kč.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám