Hlavní obsah
V roce 2017 se v pátek stalo více než 17 tisíc dopravních nehod, nejvíc ze všech dnů v týdnu. (Ilustrační foto) Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Nejvíc nehod se stává v pátek. Škoda chce nehodovost snížit

Celkem více než 17 tisíc nehod se vloni stalo během pátků. Automobilka Škoda proto iniciovala „hnutí za bezpečný pátek”, který má tato čísla snížit. Pomohou data z Výzkumu dopravní bezpečnosti, který už deset let sbírá informace o nehodách škodovek přímo na místě.

V roce 2017 se v pátek stalo více než 17 tisíc dopravních nehod, nejvíc ze všech dnů v týdnu. (Ilustrační foto) Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Nejvíc nehod se stává v pátek. Škoda chce nehodovost snížit

Uhodli byste, který den v týdnu se stane nejvíc nehod? Takovouto otázku novinářům položila automobilka Škoda na prezentaci své nové aktivity nazvané Bezpečný pátek.

Nejnebezpečnějším dnem v týdnu co do počtu dopravních nehod je skutečně pátek. Důvod je jednoduchý - říká se mu syndrom víkendové hlavy. Když jedeme v pátek z práce, jsme už myšlenkami uprostřed soboty - co je třeba udělat na zahradě, co koupit na večerní grilování, kam vyrazit na výlet či za zábavou.

Proto se z celkového počtu 103 821 nehod, které byly zaviněny řidiči motorových vozidel v roce 2017, dle Škody, která se odkazuje na policejní statistiku, stalo v pátek 17 453 nehod. Relativně těsně druhý je čtvrtek s 16 108 nehodami a třetí je středa s 15 961 nehodami. Nejméně nehod se naopak stává v neděli - celkem to vloni bylo 11 067 nehod.

Bezpečný pátek - logo

Foto: Škoda Auto

Škoda tedy iniciovala tzv. hnutí za bezpečný pátek, ve kterém spolupracuje mimo jiné s dopravní policií. Ta ze čtyř segmentů řidičů v ČR identifikovala dvě nejrizikovější skupiny řidičů - mladé lidi do 30 let a starší řidiče. Zbylé dva segmenty jsou rodiny s dětmi a ženy-řidičky.

A proč zrovna starší a mladší řidiči jsou nejrizikovější? Samozřejmě je to poněkud zobecňující hodnocení, ale starší řidiči dle Škody nejsou zvyklí na asistenční systémy a moderní technologie nových aut, když nejvíce svých kilometrů najezdili bez nich. A mladí lidé jsou prý pořád na telefonu, takže je u nich největším rizikem nepozornost.

„Páteční” iniciativu podporují data z vlastního výzkumu dopravních nehod

Automobilka Škoda ve snaze zlepšit bezpečnost svých aut také zkoumá dopravní nehody. Ovšem nikoliv v simulacích - přímo jezdí na místa, kde se stane nějaká dopravní nehoda, a zkoumá, jak dopadlo auto a jeho posádka, jaká byla příčina nehody apod.

Výzkum dopravní bezpečnosti, jak se iniciativa Škody jmenuje, probíhá už deset let. Za tu dobu ve spolupráci s policií, hasiči, policejní akademií a některými nemocnicemi v ČR do své databáze nabral 1 048 nehod.

Škoda Kodiaq - vozidlo Výzkumu dopravní bezpečnosti

Foto: Marek Bednář, Novinky

Všechny tyto nehody spojuje fakt, že v nich figurovalo auto značky Škoda; tento výzkum je zaměřený hlavně na zlepšení bezpečnosti škodovek, ale přispívá i ke zlepšení bezpečnosti na silnicích obecně.

Výzkum zjistil, že ze sledovaných nehod byl v 99 % případů na vině lidský faktor. Nejčastější byla srážka s jiným osobním autem, následovaná srážkou s chodcem a s pevnou překážkou. Zajímavostí může být, že nehody s cyklistou tvoří jen naprosté minimum případů.

Statistika nehod zkoumaných Výzkumem dopravní bezpečnosti Škoda

Foto: Škoda Auto

Nedílnou součástí tohoto výzkumu je samozřejmě prevence nehod a zmírňování jejich následků, a to nikoliv jen ve vztahu k veřejnosti, ale i ke složkám IZS. Ročně projde školením okolo 300 jejich příslušníků.

Škoda nám ukázala speciálně upravený kodiaq a karoq, s jejichž pomocí tato školení probíhají. Nikoliv nepodobně dvěma hyundaiům, které za podobným účelem dostali hasiči Moravskoslezského kraje, i tyto vozy jsou „průhledné”.

Výuková Škoda Kodiaq v částečném řezu

Foto: Marek Bednář, Novinky

Části jejich karoserií jsou odstraněny tak, aby bylo vidět konstrukční prvky, a různé barvy označují výztuhy a konstrukční prvky vyrobené z oceli různé tvrdosti. Ovšem, vidět je i do struktury sedadel či volantu.

Výuková Škoda Karoq v částečném řezu

Foto: Marek Bednář, Novinky

Na straně prevence je co zlepšovat

„Myslíme si, že otázka prevence není využitá tak, jak by využitá být mohla, a myslíme si, že i my jako firma Škoda auto můžeme přispět,” říká Petr Kraus, vedoucí Výzkumu dopravní bezpečnosti.

A proto pro zlepšení bezpečnosti na silnicích Škoda také pořádá vzdělávací akce na školách, a to už od prvních tříd základních škol. Spolupracuje také se vzdělávacími centry, pořádá různé akce pro veřejnost a spolupracuje s internetovým edukačním portálem Bezpečné cesty.

Ten je v podstatě webovou aplikací, kde se můžete např. otestovat z toho, jak dobře znáte dopravní značky. Široké možnosti nabízí web dětem - můžou si vyzkoušet, jak se pohybovat po městě nebo jak správně přecházet silnici.

Simulace nehody na přechodu

Foto: Škoda Auto

Tento portál je vhodný i pro dopravní výchovu ve školách. Učitel na něm může nastavit různé scénáře a na nich dětem ukazovat, jak správně přecházet silnici. Třeba, že mezi zaparkovanými auty řidič jedoucího vozu nemá šanci včas vidět člověka, který se chystá přecházet.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků