Hlavní obsah
Porsche Type 64 Foto: RM Sothebys

Nejstarší Porsche na světě jde do aukce, cena půjde do stovek milionů

Že jste o Porsche Type 64 nikdy neslyšeli? Je autem, které předcházelo prototypu 356 No. 1, a existuje v jediném kusu na světě. Původně vzniklo pro závod v září 1939, ale skutečného nasazení se dočkalo až o deset let později. Jeho hodnota je totiž v něčem trochu jiném.

Porsche Type 64 Foto: RM Sothebys
Nejstarší Porsche na světě jde do aukce, cena půjde do stovek milionů

Automobilka Porsche loni mocně slavila sedmdesát let svých sportovních aut, připomínala model 356 No. 1, první prototyp, vzniklý v roce 1948. Ten vůz byl splněným snem Ferryho Porscheho, syna Ferdinanda, který se narodil ve Vratislavicích nad Nisou a v roce 1931 založil firmu Porsche.

Ferdinand Porsche vyvinul KdF-Wagen, který se později stal Volkswagenem Type 1, řečeným Broukem - nejznámějším autem v historii. Na jeho základě ale kromě 356 No. 1 vzniklo ještě jedno auto, o kterém lze prohlásit, že to je Porsche, a to mnohem dříve.

Při výkonu pouhých 32 koní byla aerodynamika klíčová.

Foto: RM Sothebys

Dostalo název Type 64 a Ferdinand Porsche ho postavil pro závod mezi Berlínem a Římem, který byl plánovaný na září 1939. Jenže Hitler stihl 1. září 1939 napadnout Polsko a rozpoutat tak druhou světovou válku - a ze závodu sešlo.

Projekt Type 64 byl oficiálně zrušen a jediný vyrobený kus se stal majetkem německé vlády. Přesto ještě v prosinci 1939 vznikl druhý kus a v červnu 1940 dokonce ještě jedno, třetí auto. To ale používalo části z prvního kusu, který stihl havarovat.

Stav možná není dokonalý, ale tohle auto existuje v jediném kuse na světě.

Foto: RM Sothebys

Type 64 měl podvozek a pohonné ústrojí stejné, jako KdF-Wagen, ale plochý vzduchem chlazený čtyřválec byl naladěn na 32 koní. Zcela odlišná je také karoserie, je z hliníkové slitiny a nýtovaná - podobně jako druhoválečná letadla.

Na kusech č. 2 a 3 během války i po ní probíhal vývoj různých částí pro Ferryho vlastní vůz, již zmíněnou 356. Type 64 je tak tím chybějícím dílkem, který spojuje KdF-Wagen Ferdinanda Porscheho s Ferryho 356 No. 1.

Logo Porsche přibylo až po válce.

Foto: RM Sothebys

Vůz na těchto fotografiích je ten třetí, vyrobený v roce 1940, a protože číslo 2 nepřežilo válku, je to jediný dochovaný exemplář. Zůstal v rodině Porsche celou válku a v roce 1946 na jeho příď Ferry přilepil nápis Porsche.

V roce 1947 se dostalo vozu renovace, kterou ale neprováděl Porsche sám, nýbrž ji svěřil turínské karosárně Pininfarina. O dva roky později ho koupil závodník Otto Mathé, v 50. letech se stal prvním závodníkem, který dosahoval úspěchů s vozem značky Porsche, a ponechal si ho až do své smrti v roce 1995.

Plochý čtyřválec je chlazený vzduchem.

Foto: RM Sothebys

„Bez Typu 64 by neexistovala 356, 550 nebo 911. Je to příběh vzniku značky Porsche,” říká Marcus Görig, specialista na automobily u aukčního domu RM Sotheby's.

Právě tento dům nabídne Type 64 v aukci, a to v kalifornském Monterey 15.-17. srpna letošního roku. Má potenciál stát se nejdražším Porsche v historii, odhady hovoří až o 20 milionech dolarů, tedy asi 459 milionech korun.

Ferdinand vs. Ferry Porsche

V domě na adrese Tanvaldská 38, Vratislavice nad Nisou (německy Maffersdorf) se 3. září 1875 narodil Ferdinand Porsche. V roce 1931 založil společnost, která se jmenuje Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, zkráceně Porsche AG, a která dnes vyrábí světoznámé sporťáky.  

Ferdinand Porsche v průběhu 30. let 20. století vyvinul první „lidový vůz“, německy „volkswagen“, oficiálně později nazvaný Volkswagen Typ 1 a lidově řečený „brouk“. Kromě toho jeho firma pracovala na vývoji vozidel pro jiné značky, na vývoji závodních aut a tanku Tiger I pro německou armádu.

První osobní automobil značky Porsche vznikl až po druhé světové válce. Jeho otcem je Porscheho syn Ferdinand Anton Ernst Porsche, řečený Ferry, narozený 19. září 1909 ve Vídeňském Novém Městě. Ten po válce techniku „brouka“ použil k sestrojení prototypu 356 No. 1, který je přímým předchůdcem dnešní devětsetjedenáctky. [celý článek]

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků