Hlavní obsah

Letos zahynulo na železničních přejezdech 45 lidí

– PRAHA
Novinky, Andrej Poliak

I když je letošní rok v počtu mrtvých při nehodách na železničních přejezdech o něco příznivější než ten minulý, stále při nehodách automobilů a vlaků umírá hodně lidí. Zatímco před dvěma lety zahynulo 24 osob, loni to bylo 68 lidí, tak letos do 23. prosince nepřežilo srážku s vlakem 45 lidí.

Foto: Václav Antoš

Mořské panny

Článek

Podle ředitele Kanceláře Drážní inspekce Jana Kučery se letos stala polovina nehod na přejezdech se světelným signalizačním zařízením. Takových přejezdů je však v České republice pouhá čtvrtina z celkového počtu 8835. "To jen potvrzuje fakt, že kmitající červená světla jsou leckdy řidiči motorových vozidel brána na lehkou váhu," je přesvědčen Kučera.

Statistika nehod na přejezdech
Rokpočet nehodmrtvýchzraněných
200425639* (45)115
200329868156
200223524161
Poznámka: * - oficiální údaj DI do 5.12., v závorce pak dopočet Novinky.cz
Zdroj: Drážní inspekce

Nepříznivou situaci na železničních přejezdech dokládá i dopravně bezpečnostní akce, kterou Drážní inspekce podnikla letos v červnu ve spolupráci s policií. "Vybrali jsme přejezdy na kterých dochází nejčastěji ke srážkám vlaků s automobily," upřesnil Kučera.

Během dvoudenní akce zjistili 1720 přestupků, které se ve většině případů týkaly porušení nejvyšší povolené rychlosti. Přes jeden přejezd nedaleko Opavy se řidič řítil dokonce rychlosti 130 km/hod, ačkoli je zde povolena rychlost pouze 30 km/hod.

Počet železničních přejezdů
výstražný kříž5212
kříž a výstražná světla2177
závory636
závory a světla810
celkem8835
Zdroj: Drážní inspekce

Podle Kučery tragický vývoj v nehodovosti na přejezdech nemůže vyřešit pouhé instalování drahých zabezpečovacích systémů. "Blikající výstražné světelné zařízení lze totiž přirovnat k červenému signálu na křižovatce a v obou případech je řidič povinen zastavit," uvedl. Řešením by mělo být především dodržování platných dopravních předpisů.

Nejtragičtější nehody od roku 2001:

  • 7. července 2001

Řidič automobilu Škoda Favorit se na Přeloučsku v okrese Pardubice srazil s železniční soupravou. Výsledkem byla smrt tří mladých lidí a těžké zranění čtvrtého.

  • 29. července 2001

Osobní automobil BMW se na nechráněném železničním přejezdu u Tušimic na Chomutovsku srazil s nákladním vlakem. Zahynuli muž a žena z automobilu a po převozu do nemocnice i jejich zhruba rok a půl starý syn.

  • 15. listopadu 2001

Při srážce osobního automobilu s motorovým vlakem zahynuli u Jaroměře na Náchodsku tři mladí lidé; řidič nerespektoval výstražná znamení.

  • 4. dubna 2003

Čtyři mrtvé a čtyři těžce zraněné si vyžádala srážka autobusu MHD s vlakem na železničním přejezdu v Hradci Králové. Vyšetřování příčin nehody dosud neskončilo.

  • 7. června 2003

Rodiče s patnáctiletou dcerou zahynuli při srážce osobního motorového vlaku s vozem Škoda Octavia na železničním přejezdu u Hlinska na Kroměřížsku.

  • 14. července 2004

Osobní vlak se srazil s osobním vozidlem na chráněném železničním přejezdu mezi obcemi Vlkoš a Troubky na Přerovsku. Srážku nepřežili tři cestující v automobilu.

  • 10. září 2004

Tři muži zemřeli při srážce Škody Favorit a rychlíku na přejezdu v Kunovicích na Uherskohradišťsku. Další dva muži se zranili, z toho jeden těžce.

  • 9. prosince 2004

Ve Vrahovicích u Prostějova se na železničním přejezdu srazil rychlík s vojenskou tatrou, kterou cestovalo 11 vojáků české armády. Na místě zemřelo pět armádních specialistů z prostějovské základny a zbylých šest utrpělo zranění. V osobním vlaku byl lehce zraněn strojvedoucí a jedna z cestujících.

Zdroj: ČTK

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám