Hlavní obsah
Klimatizace je dnes v autě samozřejmostí. Foto: Škoda Auto

První jarní zapnutí klimatizace v autě může vyjít draho

Automobilové klimatizace jsou skvělým vynálezem, ovšem nejsou zdaleka tak bezúdržbové, jak se můžou zdát. Systém velebíme v parném létu, čas od času bychom si ale na symbol vločky měli vzpomenout i přes zimu.

Klimatizace je dnes v autě samozřejmostí. Foto: Škoda Auto
První jarní zapnutí klimatizace v autě může vyjít draho

Během zimního období motoristy klimatizace většinou nezajímá. Spíš chceme mít v autě teplo, a to pokud možno ihned. Ovšem právě s přicházejícími teplejšími dny, kdy na sluníčku už začneme po klimatizaci, kterou jsme mohli mít celé měsíce vypnutou, sahat, můžeme být nepříjemně překvapeni. A to jak z hlediska technického, tak i pocitového.

Problém se přitom netýká jen manuálních klimatizací, ale možná překvapivě ještě více těch samočinných. Ty při tuhé zimě, kdy dlouho venkovní teploty nepřekročí 4 stupně Celsia, často nesepnou. Pomůže tak zajet třeba do podzemních garáží, kde je tepleji, a systém, který ke své funkci snímá také okolní teplotu, tím k sepnutí klimatizační jednotky v podstatě donutíte.

Aby se kompresor mazal

Kompresor klimatizace je důležitým komponentem a jako každá taková namáhaná součástka potřebuje své mazání. To obstarává speciální mazivo obsažené v chladicím médiu. Jiný zdroj nemá. Jenže pokud měsíce nepracuje, po prvním sepnutí několik sekund pracuje naprosto na sucho. V extrémním případě tak může dojít i k zadření. Nový pak pro běžný vůz typu současné Škody Octavia stojí od deseti tisíc korun bez práce.

Proti mlžení oken bojujte klimatizací. Ta vzduch v interiéru vysuší

Upozorňují na to i návody k údržbě několika značek. Přitom právě v této literatuře se dnes o rizicích při nesprávném užívání dočtete podstatně méně, než tomu bylo dříve. Například Citroën doporučuje klimatizaci nehledě na počet startů či ujetých kilometrů v daném období zapnout nejméně jednou měsíčně po dobu nejméně patnácti minut.

Jarní servis prospěje hlavně posádce

Druhým důvodem, proč je dobré klimatizaci, která jinak samozřejmě zvyšuje spotřebu, a především slabším motorům bere výkon, zapínat častěji, jsou bakterie. Na výparníku, který se většinou nachází v palubní desce, se totiž zachytává vlhkost nasávaného vzduchu. Proto je dobré především na jaře nechat klimatizaci odborně vyčistit, vyjde to na pár stovek v běžných autoservisech.

Možná jste se už setkali s názorem, že je dobré klimatizaci vypínat pár minut před vypnutím motoru. Je tomu tak právě kvůli tomu, že se systém takto stačí vysušit sám a nevytváří skvělou zahrádku a semeniště pro nejrůznější druhy bakterií. Ty pak dýcháme a v extrému zapáchají.

I přes zimu pomůže

Díky tomu, že klimatizace bere vlhkost ze vzduchu, dokáže nám přes zimu i pomoci. Její zapnutí tehdy, když nám je chladno, tak nemusí být jen pro výše zmíněné účely. Dokáže totiž významně pomoci například s ranním odmlžením, se kterým se setkáváme kolem nuly, či v případě, že se na sklech vyskytuje vrstva sněhu a ledu.

Však je také funkce odmlžení čelního skla často automaticky spojena nejen s rychlým ofukem čelního skla, ale i s aktivací klimatizace. Díky klimatizaci tak vidíte mnohem dříve, jen je lepší ji poté delší dobu nevypínat, aby se naopak poměry neobracely a skla se nemlžila o to víc.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků