Hlavní obsah
Takhle vypadá Predator V8, nejsilnější osmiválec, který Ford dosud nabídl do silničního auta. Foto: Ford

Každý motor má svého patrona. Osmiválec Shelby Mustangu GT500 se vyrábí ručně

Ve velkých automobilkách je zvykem, že se všechno vyrábí doslova na běžícím páse a každý dělník má svůj úkon, který udělá na jednom kuse a pak ho jde udělat na další kus - a takhle pořád dokola. Ford patří k největším automobilkám na světě, ale přesto se tam najdou věci, které se dělají kompletně ručně. Jednou z nich je motor pro Shelby Mustang GT500.

Takhle vypadá Predator V8, nejsilnější osmiválec, který Ford dosud nabídl do silničního auta. Foto: Ford
Každý motor má svého patrona. Osmiválec Shelby Mustangu GT500 se vyrábí ručně

Téměř osmisetkoňový motor Predator V8 –  Američané mají ve zvyku dávat motorům konkrétní jména – projde při své výrobě jednadvaceti stanovišti, na kterých se z holého bloku stane kompletní motor, připravený k zástavbě do jedné z ikon modrého oválu.

Vzniká v motorárně Fordu v michiganském Romeu na tzv. Niche Line, oddělené výrobní lince pro součástky specifických vozidel. Není to ale výrobní linka, jak ji známe z řady jiných automobilek. Není tam žádný pohyblivý pás, a hlavně, každý motor má svého „patrona“ – mechanika, který na něm pracuje od začátku do konce výroby.

Podle webu Hot Rod, který linku navštívil, je práce v tomto místě skoro za odměnu. Pracují tu jen ti, kteří prokážou své zkušenosti a dovednosti. A taky jsou to nadšenci, takže se těší z toho, že výsledků jejich práce si budou lidé opravdu užívat, ne s nimi jen jezdit do obchoďáků.

„Nemůžu uvěřit, že pracuju pro společnost, která mě nechává lepit mé jméno na produkty,“ cituje web motoráře Jamese Williamse, který tu pracuje. Williams naráží na plaketu na každém motoru, která nese jméno konkrétního mechanika, jenž motor vyrobil.

Ford Shelby Mustang GT500

Foto: Ford

Ovšem, i zde platí určité plány a mechanik si s motorem nemůže hrát celý den. Jeden kus opustí výrobní linku za necelých 210 minut.

Na stanovištích si bere jednotlivé součástky a postupně je, ať už zcela ručně, či pomocí speciálních utahováků, montuje na blok. Někde má asistenci, např. při instalaci hlav válců nebo usazování kompresoru, což je ve videu vidět v časech 1:38, resp. 8:03.

Všechno je samozřejmě přesně monitorováno počítačovými systémy, aby bylo zajištěno, že každý šroubek je dotažen správným utahovacím momentem. Přece jen, když z 5,2litru dolujete 771 koní, nemůžete si dovolit nepřesnosti.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků