Hlavní obsah

I silničáři mají své závody. Cestářské rodeo v Plzni prověřilo zručnost

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Silničáři z několika krajů soutěžili v jízdě zručnosti s několikatunovým cestářským autem s čelní radlicí a se sypací nástavbou. Jejich úkolem bylo dokázat, že s vozem připraveným vyjet na zimní zasněžené nebo namrzlé silnice dokážou perfektně manévrovat.

Foto: Lada Pešková, ČTK

První ročník Cestářského rodea Plzeňského kraje se konal 24. srpna 2019.

Článek

Nebývale velká koncentrace lidí v oranžových silničářských oděvech byla v sobotu k vidění v Plzni. U armádní střelnice v Lobzích se poprvé konalo krajské kolo Cestářského rodea. Na řidiče silničářských aut čekalo několik výzev - zda zvládnou přesně zacouvat do úzkého prostoru, posunout sudy na vymezené místo, zastavit přesně na terči, projet bez sražení patníků částí malého kruhového objezdu nebo úzkou klikatou silnicí.

Do soutěže se přihlásilo 37 závodníků ze čtyř krajů, řekl provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) Radek Šíma. Projetí přibližně 300 metrů dlouhé trasy trvalo řidičům kolem dvou minut, za každé poražení nebo posunutí překážky se přičítal trestný čas. „Pro veřejnost to může být zajímavé, že nás uvidí v jiném úhlu pohledu, nejen na zasněžené silnici,” míní Šíma.

Foto: Lada Pešková, ČTK

Radlicí se tentokrát přesouvaly sudy, nikoliv sníh.

Třebaže se v Plzeňském kraji silničářské klání konalo poprvé, na jižní Moravě cestáři závodí už 12 let. V Pardubickém kraji se bude 14. září konat národní finále soutěže, vítězové pak pojedou na mezinárodní klání silničářů Česka, Polska, Maďarska a Slovenska.

Není to snadná práce

Zvládnout jízdu cestářským autem je podle něj nesnadné. SÚSPK má na zimní sezonu kolem 300 řidičů, na každém ze stovky zimních okruhů údržby se na jednom voze střídají tři lidé.

Foto: Lada Pešková, ČTK

Přesná manipulace s hrubou technikou není snadná.

„V zimě jsme většinou první na místě po spadu sněhu, při náledí, při námraze. Jezdit s tak velkým nákladním automobilem, ještě k tomu naloženým, je opravdu náročné. Řidič nesmí mít moc strachu, musí být ale zároveň odpovědný, protože řídí auto za několik milionů korun,” poznamenal Šíma.

Připustil, že sehnat kvalitní řidiče je při současném celostátním nedostatku řidičů kamionů obtížné. „Za zimu může řidič našeho auta podle klimatických podmínek najezdit 10 tisíc kilometrů, ale taky třeba 30 tisíc kilometrů,” řekl.

Plzeňští cestáři jsou už připraveni na zimu. „Sklady máme plné soli. To je kolem 23 tisíc tun, plus inertní materiál na skládkách, toho je přibližně podobné množství,” vyjmenoval Šíma.

Reklama

Výběr článků

Načítám