Hlavní obsah
Havarované Porsche 959, prodané v aukci Foto: Mecum Auctions 4x

I rozbité je neskutečné drahé. Nabourané Porsche 959 se prodalo za 10 miliónů

Kdysi nejrychlejší auto na světě, Porsche 959, je dnes mezi sběrateli tak ceněné, že i havarovaný kus se v sobotu prodal za 467 500 dolarů (zhruba 10,4 miliónů korun). Za poškozením stojí přívěs, který auto převážel a měl nehodu.

Havarované Porsche 959, prodané v aukci Foto: Mecum Auctions 4x
I rozbité je neskutečné drahé. Nabourané Porsche 959 se prodalo za 10 miliónů

Porsche 959 je právem ikona 80. let - je to první porsche s pohonem všech kol a v roce 1986 bylo s maximálkou 317 km/h nejrychlejším silničním voze na světě. Ve své době bylo považováno za nejpokročilejší sporťák vůbec.

Jednak z těchto důvodů, a jednak proto, že jich bylo vyrobeno jen 337 kusů, se dnes ceny ojetých kousků pohybují klidně i vysoko nad miliónem eur (25,7 miliónu korun). Kolik tak může stát vrak 959?

Havarované Porsche 959, prodané v aukci

Foto: Mecum Auctions

Jak ukazuje výsledek aukce pořádané domem Mecum, 467 500 dolarů, tedy zhruba 10,4 miliónu korun. Vůz změnil majitele v sobotu na aukci v kalifornském Monterey.

Je to varianta Komfort, tedy ta luxusnější ze dvou nabízených. Vzniklo jich 294 kusů - zbytek byly verze Sport, které jsou dnes ceněné mnohem víc - a tenhle kousek měl za sebou necelých 6 tisíc kilometrů, když přišla nehoda.

Podle popisu aukce byl vůz zrovna převážen v uzavřeném přívěsu, který se ale uvolnil, sjel z dálnice a narazil do stromu. Jeho rychlost při nárazu byla dostatečná na to, aby strom prorazil čelní stěnu a vážně poškodil porsche uvnitř.

To je ale všechno, co aukční dům k vozu uvedl. To, a fakt, že tahle 959 je schopná se pohybovat vlastní silou. Ovšem, jen velmi pomalu, protože místo pravého předního kola je garážový vozík. Kompletní rozsah poškození není známý.

Havarované Porsche 959, prodané v aukci

Foto: Mecum Auctions

Porsche 959 sloužilo svým způsobem jako demonstrace toho, že koncepce motoru vzadu je životaschopná i v konkurenci supersportů s motorem uprostřed. Jeho plochý šestiválec o objemu 2,8 litru a se dvěma turbodmychadly pochází ze závodního modelu 962 a dává 450 koní.

Karoserie i šasi využívají kromě oceli také nomexu, hliníku a kevlaru a kola jsou vyrobena z hořčíku. Zmíněný titul nejrychlejšího vozu světa ovšem 959 nezůstal dlouho - už v roce 1987 ho překonalo Ferrari F40.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků