Hlavní obsah
Bugatti EB110 SS na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018 Foto: Marek Bednář, Novinky

Festival rychlosti v Goodwoodu slaví 25 let. Vystavuje auta, která byla tehdy nová

Před pětadvaceti lety se konal první ročník Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Tehdy byla zbrusu nová tři auta, která se dříve nebo později stala rychlostními rekordmany produkčních automobilů: Bugatti EB110, Jaguar XJ220 a McLaren F1. Všechna tři jsou v Goodwoodu letos vystavena.

Bugatti EB110 SS na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018 Foto: Marek Bednář, Novinky
Festival rychlosti v Goodwoodu slaví 25 let. Vystavuje auta, která byla tehdy nová

Co mají společného Jaguar XJ220, Bugatti EB110 nebo McLaren F1? Kromě toho, že to všechno aspoň chvíli byla nejrychlejší produkční auta na světě, se představila v první půlce 90. let.

Právě tehdy vznikal i Festival rychlosti v Goodwoodu, který letos slaví čtvrtstoletí existence. U této příležitosti věnovali organizátoři kus výstavní plochy právě tématu špičkových supersportů z tehdejších let.

Nejrychlejší na světě

Bugatti EB110 je auto, které v roce 1991 překonalo Porsche 959 i Ferrari F40 a s rychlostí 343 km/h se stalo nejrychlejším silničním autem světa. Potřebovalo k tomu 3,5litrový dvanáctiválec o výkonu 560 koní. Veyron tedy s tímhle titulem nebyl u značky Bugatti první.

Bugatti EB110 SS na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018

Foto: Marek Bednář, Novinky

U EB110 navíc značka k rekordu nepoužila hluboké kapsy Volkswagenu. Vlastnil ji v té době italský podnikatel Romano Artioli a s koncernem VW neměla nic společného.

Bílý stroj na fotkách ovšem není původní EB110 - je to model EB110 SS, tedy supersport, který se představil v roce 1992 a díky výkonu vyššímu o 40 koní měl maximálku 349 km/h.

Bugatti EB110 SS na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018

Foto: Marek Bednář, Novinky

Jaguar XJ220 dosáhl rekordu s „pouhým” šestiválcem

Jaguar XJ220 byl ve své době trochu černou ovcí. Když se jako koncept představil na autosalonu v Birminghamu v roce 1988, měl dvanáctiválec a pohon všech kol. Produkční verze však dostala přeplňovaný šestiválec - kvůli nižší hmotnosti i lepším emisím - a pohon zadních kol. To mělo za následek, že řada zájemců zrušila své objednávky.

Jaguar XJ220 na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018

Foto: Marek Bednář, Novinky

Motor však z 3,5 litru objemu dával 550 koní, téměř stejně jako EB110. Rychlostního rekordu 349,4 km/h vůz dosáhl v Texasu, a to v předprodukční verzi v roce 1991. Tak vysoko se dostal díky odstranění katalyzátorů, které v Evropě tehdy nebyly povinné, ale v USA ano. S nimi byla jeho maximálka 341,7 km/h.

Jaguar XJ220 na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018

Foto: Marek Bednář, Novinky

McLarenu F1 sebral rekord až veyron

Rekordmanem nejznámějším je McLaren F1, který se představil rovněž v roce 1992. Prvenství drží v několika ohledech, např. to byl první supersport s karbonovým monokokovým šasi, které dnes mají snad všechna taková auta.

McLaren F1 na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018

Foto: Marek Bednář, Novinky

Jeho motor pochází od BMW; původně šel jeho konstruktér Gordon Murray za Hondou s tím, aby mu takový motor postavila na základu V12 ve formuli 1, ale ta nebyla ochotna pokusit se splnit jeho požadavky. BMW tedy nabídlo šestilitrový dvanáctiválec o výkonu 636 koní, který byl původně určen pro prototyp modelu M8.

McLaren F1 na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018

Foto: Marek Bednář, Novinky

McLaren F1 se později účastnil vytrvalostních závodů včetně Le Mans, i když původně pro závodění vyvíjen nebyl. Rychlostní rekord získal až v roce 1998, šest let po svém představení, a to s hodnotou 386,7 km/h. Tento rekord dokázalo překonat až Bugatti Veyron v novém tisíciletí.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků