Hlavní obsah

Ferrari dál věří dvanáctiválcům, patentovalo inovativní spalování

Automobilka Ferrari si nechala patentovat způsob spalování, který kombinuje vstříknutí paliva v určitý moment s technologií podobnou starým dieselům. Každá funguje jindy a dohromady mají znamenat, že atmosférické dvanáctiválce budou plnit přísná emisní nařízení déle.

Foto: Ferrari

Dvanáctiválec Ferrari

Článek

Patent Ferrari, o kterém jsme se dozvěděli loni v létě, byl na čtyřválcový motor s elektrickým turbem a fanoušky asi dost vyděsil. Automobilka však nyní přichází s něčím, co příznivce musí potěšit – byl jí schválen patent na dvě inovace, které mají jeho ikonu, tedy atmosférický dvanáctiválcový motor, uchránit od zkázy emisními regulemi či elektrifikací. Automobilka věří, že tyto dvě novinky sníží emise škodlivin, ale zachovají si výkon.

Jednou ze strategií je vstříknutí malého množství paliva do spalovací komory těsně před zážehem svíčkou. Výhodou je podle automobilky zvýšení proudění vzduchu ve spalovací komoře a také zvýšení teploty spalin. Toto spalování má být používáno při studeném startu a nízké zátěži a má ústit v rychlejší zahřátí katalyzátoru na provozní teplotu – a tedy rychlejší nástup jeho plné efektivity.

Foto: Americký úřad pro patenty a ochranné známky

Z prvního obrázku v dokumentaci k patentu vidíme, že Ferrari myslí na dvanáctiválce.

Druhá novinka – na jednom motoru, považte – je předkomůrka. Tu využívaly v minulosti některé vznětové motory, ale zde je použita trochu jinak. Je umístěna přímo na vrchu spalovací komory a není do ní vstřikováno palivo, směs se tam dostane z hlavní spalovací komory.

Foto: Americký úřad pro patenty a ochranné známky

Řez středem spalovací komory ukazuje umístění vstřikovače (č. 22) a předkomůrky (č. 26) s vlastní zapalovací svíčkou (č. 28).

Má však svou vlastní zapalovací svíčku a za určitých situací a určitých požadavků na motor, začne proces hoření směsi ve válci právě zážehem touto svíčkou. Spálení celého obsahu válce má být rychlejší a s nízkým rizikem detonačního hoření.

Foto: Americký úřad pro patenty a ochranné známky

Pohled zespoda na horní stranu spalovací komory ukazuje umístění vstřikovače (č. 22), zapalovací svíčky v hlavní komoře (č. 24) a předkomůrky (č. 26), na jejímž konci jsou tři malé otvory pro průchod směsi (č. 27).

Nakolik to bude v praxi fungovat, je zatím brzy soudit. Minimálně nevíme, kdy automobilka plánuje motor s touto technologií představit veřejnosti. Součástí patentové dokumentace je dvanáctiválec, ale v popisu se hovoří i o motorech s jiným počtem válců.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám