Hlavní obsah

EU schválila balíček povinných jízdních asistentů. Auta upozorní na rychlost či únavu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Členské země Evropské unie minulý týden formálně schválily seznam povinných bezpečnostních technologií, kterými budou vybaveny nové automobily od roku 2022. Ministři financí potvrdili dohodu unijních států s europarlamentem na konečné podobě novinek, které by podle některých odhadů mohly snížit počet smrtelných dopravních nehod až o pětinu.

Foto: Petr Horník, Právo

Škoda Scala 1.0 TSI

Článek

Pro výrobce aut si v Bruselu přichystali další novoty. Rozšiřuje se seznam asistenčních systémů, které budou muset všechny vozy nabídnout ve standardní výbavě.

Nová pravidla se budou vztahovat na osobní vozidla, dodávky, autobusy i nákladní automobily. Od května 2022 by tak všechna nová auta prodávaná na evropském trhu měla mít například systém inteligentní regulace rychlosti (ISA), který řidiče na základě sledování map a rozpoznání dopravních značek upozorní na překročení povolené rychlosti.

Samotný systém neomezí rychlost vozidla a řidiči budou mít možnost jej vypnout, při každém nastartování se však automaticky opět zapne. K dalším povinným systémům bude patřit pokročilý systém nouzového brzdění a rozpoznávání únavy řidiče či technologie nouzového udržování vozidla v jízdním pruhu.

Auta mají být vybavena také detekcí zpětného chodu či zařízením monitorujícím přesný tlak v pneumatikách. Snadněji do nich půjde instalovat alkoholový imobilizér. Nákladní vozy a autobusy nově budou muset mít podobu, která výrazně omezí mrtvé úhly kolem vozidla, do nichž řidič nevidí. Budou také povinně vybaveny technologiemi schopnými rozpoznat chodce a cyklisty v bezprostřední blízkosti.

Škoda poodhaluje interiér nové Octavie, designové skici potvrzují nejen zvláštní volant

AutoMoto

„Tato nová pravidla nám pomohou výrazně snížit počet úmrtí a vážných zranění na silnicích EU. Posilují též konkurenceschopnost evropských výrobců aut na celosvětovém trhu,“ konstatoval finský ministr Timo Harakka, jehož země Radě EU předsedá.

Evropský parlament schválil nařízení už letos v dubnu. Od začátku století do roku 2017 se podle unijních statistik snížil počet úmrtí při dopravních nehodách v Evropě o více než polovinu. Dosud poslední povinné bezpečnostní úpravy automobilů však EU schválila před deseti lety.

Anketa

Používáte jízdní asistenty?
Ano, všechny, které auto nabízí
15,2 %
Jen některé
23,3 %
Vypínám všechny, které lze
61,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3466 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Automobilky daly své systémy do rukou hackerům

Internet věcí se stále více rozrůstá a stejně tak do této skupiny můžeme zařadit i automobily. Bohužel bezpečnost se zde moc neřeší. A to chtějí automobilky...

Výběr článků

Načítám