Hlavní obsah
Od 3. dubna funguje v Přepychách na Rychnovsku "pod křídly" obce Pošta Partner. Pásku slavnostně přestřihla i starostka Zdeňka Seidelová. Foto: obec Přepychy (archiv)

Discovery 3, off-road jak má být

Se začátkem listopadu se v Praze Karlíně konala oficiální česká novinářská prezentace nového Land Roveru Discovery 3. Ceny nového vozu jsme přinesli již na počátku října, takže nyní se podívejme více na samotný vůz.

Od 3. dubna funguje v Přepychách na Rychnovsku "pod křídly" obce Pošta Partner. Pásku slavnostně přestřihla i starostka Zdeňka Seidelová. Foto: obec Přepychy (archiv)
Discovery 3, off-road jak má být

Historie modelu Discovery se datuje do roku 1989 v klasickém třídveřovém provedení. O rok později přišla na trh i verze pětidveřová. Z modelové řady Land Roverů je Discovery z hlediska prodejů na českém trhu druhý za modelem Freelander. To však nová generace Discovery může změnit.

V prodeji bude pětimístná a sedmimístná verze. V provedení N1 s odpočtem DPH bude mít Discovery 3 pět míst.

Diesel z Jaguaru

Na českém trhu bude Discovery 3 k dispozici s dvojicí motorů. Benzínovým osmiválcem do V o objemu 4 394 ccm a dieselovým TDV6 o objemu 2 720 ccm. Automobilka předpokládá, že v Evropě bude největší zájem o vozy se vznětovým agregátem. Jaké jsou jeho technické parametry?

TDV6 je vybaven přímým vstřikováním paliva common rail a jeho výkon dosahuje 140 kW. Maximální točivý moment 440 Nm je k dispozici již při 1 900 otáčkách za minutu. Jedná se o čtyřiadvacetiventilovou koncernovou jednotku, která byla poprvé představena u vozů Jaguar.

Terénem snadno a pohodlně

Vůz Discovery 3 je vybaven elektronickým systémem Terrain response. Jedná se v podstatě o pomocníka pro jízdu v terénu. Podle zvoleného režimu tento systém nastaví všechny podsystémy tak, aby vůz vykazoval co možná nejlepší jízdní vlastnosti. Systém ovládá řízení motoru, převodovky, redukční převodovky, zadního diferenciálu, vzduchového pérování a brzdový systém.

Popis
1otočný ovladač systému Terrain response (TR)6program Tráva/Štěrk/Sníh
2přepínač redukční převodovky7program Bláto/Koleje
3přepínač poloh vzduch. pérování8program Písek
4řídící jednotka systému TR9program Kameny
5programy vypnuté10spínač HDC, systém pro kontrolu trakce

Terrain response nabízí programy pro jízdu na silnici, pro kluzké podmínky a tři terénní programy pro jízdu v blátivém terénu nebo ve vyjetých kolejích, pro písčitý a kamenitý povrch. O snadnější průjezd terénem se stará i vzduchové pérování, které mění světlou výšku vozu podle zvolených parametrů včetně automatických změn na standardní a terénní výšku. V případě připojeného přívěsu systém změnu světlé výšky neumožní.

Natáčecí světla

Jednou z dalších technických vymožeností jsou natáčecí paraboly hlavních světel v rámci systému AFS. Ten může pracovat ve čtyřech režimech - manévrování, normální jízda, jízda vysokou rychlostí a couvání. Režim manévrování je aktivní do rychlosti 30 km/hod a o 15 stupňů se při něm pohybuje pouze parabola na té straně, na kterou vozidlo zatáčí.

Normální jízda je vymezena rychlostí 30 až 70 km/hod a paraboly se natáčí v poměru 3:1 ve směru zatáčení. Při jízdě vlevo se tak levá parabola natočí o 3 stupně a pravá pouze o jeden. Maximální úhel natočení v tomto režimu je 12 stupňů. Režim pro rychlou jízdu pracuje stejným způsobem. Při couvání se systém AFS deaktivuje. Při vyřazení zpátečky se paraboly světel natočí v úhlu, který odpovídá natočení volantu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků