Hlavní obsah

Devatenáctiletá Sonata v páté generaci

Novinky, Andrej Poliak

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA/PAŘÍŽ

První Sonatu vyrobila korejská automobilka Hyundai v roce 1985. Na probíhajícím pařížském autosalónu nyní představuje již pátou generaci. Nová Sonáta oproti své předchůdkyni povyrostla o 55 mm, což umožnilo zvětšení rozvoru o 30 mm a tím i vnitřního prostoru pro cestující a zavazadla.

Foto: Libor Balák

Rekonstrukce rituálního pohřbu zemřelé ženy. Výstava Tajemství pravěké osady v Hlinsku odhalena? Muzeum Komenského v Přerově p.o.

Článek

Zvětšením rozvoru tak dostali pasažéři na zadních sedadlech o 30 mm větší prostor pro nohy, v předu o 10 mm. Větší je i zavazadlový prostor, který v základním provedení nabízí 462 litrů. Designově je nová Sonata ovlivněna evropskými vlivy, což je jen dobře. Její nová tvář je tak zcela jiná. Kulatá čelní světla byla nahrazena podélnými úzkými světlomety. Stejné zušlechtění doznaly i zadní partie vozu.

Pod kapotou může být například jeden z nových motorů, které byly nové Sonatě ušity na míru. Pohonné jednotky 3,3 l Lambda a 2,4 l Theta s celohliníkovými bloky válců byly vyrobeny na automatizované lince v korejském Asanu. Oba agregáty mají variabilní časování ventilů a motor 3,3 l navíc i variabilní systém sání. Výkon Thety dosahuje 118 kW při 5800 otáčkách za minutu s maximálním točivým momentem 219 Nm při 4250 otáčkách. Třílitr nabízí výkon 171,4 kW při 6200 otáčkách a maximální točivý moment 304 Nm při 3500 otáčkách a je nabízen s pětistupňovým automatem H-matic. U Thety bude na výběr pětistupňový manuál nebo čtyřstupňový automat.

Nabídku pohonných jednotek doplňuje dieselový motor 2.0 VGT CRDi, který nabídne výkon 99 Kw při 4000 otáčkách za minutu s točivým momentem 304Nm při 2000 otáčkách za minutu. Pro Evropu bude tento motor montován buď se šestistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

Z prvků pasivní bezpečnosti Sonata nabízí přední, postraní a hlavové airbagy pro cestující na předních a zadních sedadlech, aktivní opěrky hlavy, přední tříbodové bezpečnostní pásy s dvojitými předpínači a omezovači. Opatření k aktivní bezpečnosti zahrnují i nový systém elektronické stability (ESP) s kontrolou trakce a brždění. Standardní výbava obsahuje čtyřkanálový systém ABS s elektronickým rozložením brzdné síly EBD.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám