Hlavní obsah
Převodovky CVT mají voliče velmi podobné klasickým automatům. Na ilustračním snímku volič v Mitsubishi Outlander. Foto: Marek Bednář, Novinky

Dětská stavebnice ukazuje, jak funguje bezestupňová převodovka

Převodovkám typu CVT se říká bezestupňové, protože nemají pevně dané rychlostní stupně, nýbrž mohou plynule měnit převodový poměr mezi motorem a koly vozidla. Jak to dělají, geniálně jednoduše ukazuje malý model.

Převodovky CVT mají voliče velmi podobné klasickým automatům. Na ilustračním snímku volič v Mitsubishi Outlander. Foto: Marek Bednář, Novinky
Dětská stavebnice ukazuje, jak funguje bezestupňová převodovka

Většina převodovek v autech má nějaké rychlostní stupně – pět, šest i deset, ať řadí člověk přímo pákou, nebo nechává změnu stupňů na automatice. Kromě toho ale existuje – a dnes se objevuje stále častěji – i takzvaná bezestupňová převodovka, označovaná CVT – Continuously Variable Transmission, česky převodovka s plynule měnitelným poměrem.

Je-li pro vás záhadou, jak funguje, pusťte si video kanálu Sariel’s Lego Workshop. Jeho autor, Paweł z Varšavy, postavil z pár kostek lega nejjednodušší vysvětlení principu převodovky CVT, které jsme dosud zaznamenali.

Převodovka CVT funguje na principu dvou kuželů, které jsou uloženy proti sobě. Na jeden řemen je přes hydrodynamický měnič točivého momentu či roboticky ovládanou spojku napojen motor, na druhý kola vozidla.

Mezi kužely obíhá řetěz, v tomto případě znázorněný červenou gumičkou, a podle toho, kam ovládací mechanismus řetěz posune, mění se poměr otáček jednoho kužele ke druhému. Je to krásně vidět na červené „pacce“ na výstupní hřídeli, jejíž rychlost se mění s tím, jak se gumička posouvá po kuželech. Vstupní rychlost zůstává stejná.

Nejsou tu žádné pevně dané převodové poměry jako u stupňů běžnějších převodovek, pouze nejnižší a nejvyšší poměr. Mezi nimi řídicí elektronika vybírá přesně takový bod, aby byla práce pohonného ústrojí co nejefektivnější, ať už pro maximální akceleraci vozidla, nebo minimální spotřebu paliva.

Samozřejmě, skutečná převodovka CVT je složitější, je v ní olej, kužely nemají uprostřed jakýsi „stupeň“ a vedení řetězu na kuželech je mnohem přesnější, než je tomu v případě tohoto modelu. Princip fungování je ale totožný.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků