Hlavní obsah
Pontiac Aztek na fotografii z roku 2001 Foto: Profimedia.cz

Designér se pokusil vylepšit nejošklivější auto na světě

Jezdil s ním Walter White v seriálu Breaking Bad a celý svět ho považuje za zoufale ošklivý. Řeč je o crossoveru Pontiac Aztek, snad nejslavnějším ohyzdném autě světa. Americký designér se proto pokusil vylepšit jeho vizáž.

Pontiac Aztek na fotografii z roku 2001 Foto: Profimedia.cz
Designér se pokusil vylepšit nejošklivější auto na světě

Ať zadáte do jakéhokoliv vyhledávače „nejošklivější auto na světě”, mezi výsledky zaručeně bude Pontiac Aztek. Vypadá, jako by byl složen ze dvou aut, postavených na sebe. Přesto se designér Marouane Bembli, vystupující na Youtube a Instagramu jako The Sketch Monkey, pokusil ho vylepšit.

Video přibližující práci na zádi auta bylo zveřejněno na silvestra, tedy před několika dny. Modernizace je obrovská; jestli je stejně velké i zlepšení, necháme na vás. Kola pořád vypadají mrňavá, ale s poměrem jejich velikosti ke zbytku karoserie se nic nedělo.

Starší video ukazuje Bembliho názor na příď Azteku a řeší několik zásadních problémů designu tohoto auta - jednotlivé linky, které nevytvářejí žádný celek a působí, jako by se designéři nemohli dohodnout, které linky na autě chtějí, tak je tam nakonec nechali všechny.

Pontiac Aztek

Posted by G.B.B. MOTORS on Tuesday, 8 May 2018

Pontiac Aztek je po stránce automobilového designu světovým otloukánkem už od svého představení zkraje roku 2000. Koncern General Motors, kam značka do svého zrušení v roce 2010 patřila, inzeroval zejména jeho všestrannost a variabilitu.

Ta byla vskutku na vysoké úrovni. Loketní opěrku mezi předními sedačkami tvořil chladicí box, který šlo z auta odnést. Místo zadních sedaček bylo možné namontovat držák na jízdní kolo a zavazadelník mohl být vybaven jakousi paletou na kolečkách, kterou šlo nejen vysunout na dolní výklopnou část zadního čela, ale i z auta zcela vyndat.

2001 Pontiac Aztek with factory tent. Yes a tent was an option but the center console being an actual useable cooler was standard. So you can cool your drinks head to the beach and camp out 😎

Posted by Pontiac Cars & Concepts on Friday, 26 July 2019

Také se vyráběla nafukovací matrace, která do auta přesně pasovala, a stan k připevnění na záď vozu. Audiosystém bylo možné ovládat tlačítky i v kufru pro snazší ozvučení večírku na pláži. A pohonu všech kol s názvem Versatrak měla stačit trakce na jediném zadním kole, aby se vůz rozpohyboval.

Jenže Aztek měl techniku z už tehdy starého MPV Pontiac Montana, který se do Evropy dostal jako Opel Sintra a moc chvály nepobral. Navíc stál v základu 21 445 dolarů (v dnešních penězích cca 703 tisíc korun), což bylo tehdy příliš na možnosti generace X, pro kterou byl určen.

Dohromady to znamenalo propadák. Automobilka počítala s ročními prodeji 75 tisíc kusů a potřebovala ročně prodat 30 tisíc, aby nebyla ve ztrátě. V nejúspěšnějším roce 2002 si však Aztek vybralo jen necelých 28 tisíc lidí. Je tedy docela s podivem, že se s jedním drobným faceliftem, při němž se šedé oplastování dolní části karoserie začalo také lakovat, vyráběl až do roku 2007.

Přesto je dodnes světoznámý, a to právě pro svůj šílený vzhled. A také díky roli v již zmíněném americkém seriálu Breaking Bad, česky Perníkový táta, který běžel v letech 2008 až 2013.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků