Hlavní obsah

Češi vyvinuli obojživelný minibus

Česká společnost Enjoy Tech Limited v úterý předvedla prototyp svého obojživelného minibusu. Ten neumožňuje jen jezdit rychlostí až 90 km/h na silnicích, ale dokáže také plout po vodní hladině. Firma se chystá na sériovou výrobu.

Češi vyvinuli obojživelný minibus

Výrobní prostory mají vzniknout v okolí Prahy, poptávka je hlavně ze Spojených arabských emirátů, Ruska nebo Číny, uvedl při představení prototypu na Slapské přehradě Robert Šubík z české pobočky společnosti.

„Momentálně jsme schopni vyrobit maximálně do pěti kusů ročně. V průběhu roku bychom se chtěli trochu rozrůst a výrobu zvýšit,“ uvedl Šubík. „Očekáváme velký zájem z Emirátů, odtud máme zpětné vazby už teď,“ dodal.

Enjoy Sprinter (obojživelné vozidlo)

Foto: Enjoy Tech Limited

Základem je standardní Mercedes-Benz Sprinter, který je dále upravován. Na bázi komerčního vozidla bylo výhodné stavět i kvůli servisu. „Klíčové bylo zachovat zásadní prvky od Mercedesu a maximálně se jim přizpůsobit, nevymýšlet nic nového,“ řekl Šubík.

Základní technické údaje
Délka: 7200 mm
Šířka: 2360 mm
Světlá výška: 160 mm
Rozvor: 4325 mm
Ponor: 85 cm
Výtlak tělesa: 5,6 t
Kapacita: 12 osob včetně řidiče
Maximální rychlost: 90 km/h (el. omezeno)

Na vodě se minibus ovládá podobně jako na silnici, speciální software podle otáčení volantu reguluje tah lodního motoru. K ovládání obojživelného minibusu postačuje kurz vůdce malého plavidla a na silnici řidičský průkaz D1.

Po vjetí do vody řidič vypínačem přepne automobil do plavebního režimu a pak už postačí jen určovat směr a rychlost malým joystickem na dveřích a otáčením volantu. Po jeho dotočení do koncových poloh se mezi motory vytvoří vzájemný protitah, díky němuž se plavidlo dokáže otáčet kolem své osy. V základní výbavě českého obojživelníka nechybí kotva nebo čerpadlo pro odčerpání vody. Každý z cestujících má záchrannou vestu.

Enjoy Sprinter (obojživelné vozidlo)

Foto: Enjoy Tech Limited

K výrobě sedmimetrového předvedeného modelu, který pojme 12 cestujících včetně řidiče, bylo zapotřebí 8000 hodin. Plášť je z několika vrstev a komor a je vyplněn nenasákavou pěnou. Pasažéři mohou nasedat i na vodní hladině při uvázání u mola, a to pomocí třímetrové hliníkové lávky.

Technickou zajímavostí je zadní nárazník vyřezávaný z pěny. Podlaha je z teakového dřeva, na míru zhotovené zábradlí je nerezové. Jaká bude základní cena, zatím firma neuvedla, bude záležet hlavně na tom, jakou verzi si zákazník zvolí.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků