Článek
Technickou zajímavostí je, že samotný výpočet pro případný zásah elektronické stabilizace probíhá přímo v elektromotoru. Díky tomu je přenos impulsů rychlejší; standardní ESP či ESC (obě zkratky označují to samé) využívá systém umístěný v samostatné řídící jednotce.
Již nyní jsme zvědaví, jak se rychlost reakcí stabilizace projeví v praxi. Mnichovská automobilka uvedla, že takto koncipovaný stabilizační systém najde cestu do ostatních modelů BMW, tedy i těch s pohonem zadních, předních nebo všech čtyř kol.
Elektronický stabilizační systém je u nově prodávaných aut v EU od roku 2011 povinný. [celá zpráva]
Jak funguje ESP |
Elektronický systém stabilizace směru jízdy ESP snižuje nebezpečí smyku při jízdě do zatáčky a v extrémních situacích jako náledí nebo mokrá vozovka udržuje vůz ve zvolené stopě. |
Bezpečnost vozidla zvyšuje cíleným brzděním jednotlivých kol tak, že již při začínajícím smyku působí proti tomuto nechtěnému pohybu a řidiči zůstává zachována možnost vůz ovládat. |
Při přetáčivém pohybu je korekce směru vozidla dosahována přibrzďováním předního kola na vnější straně zatáčky, při nedotáčivém pohybu brzdí zadní kolo na vnitřní straně zatáčky. |
Přídavným účinkem funkce ESP je snížení výkonu motoru, které vůz zpomaluje. |