Hlavní obsah
Tohle je prý jeden ze tří prototypů nástupce Škody 1203. Foto: Andrey Padych/Mobile.de

BAZ MNA 1000: nástupce Škody 1203, který nedostal zelenou

Legendární Škoda 1203 měla dostat nástupce, a to ještě v 80. letech minulého století. Vzniklo však jen pár prototypů. Jeden z nich se nyní v příšerném stavu objevil na prodej v Bratislavě. Je prý kompletní a bez jakýchkoli úprav.

Tohle je prý jeden ze tří prototypů nástupce Škody 1203. Foto: Andrey Padych/Mobile.de
BAZ MNA 1000: nástupce Škody 1203, který nedostal zelenou

Kdysi se říkalo, že Škoda 1203 vás poveze na první i poslední cestě. To proto, že toto auto bylo v socialistickém Československu jedinou opravdu široce dostupnou dodávkou, takže jezdilo jako sanitky i jako pohřební vozy. Jenže v 80. letech to bylo už pořádně staré auto - vrchlabská fabrika AZNP ho začala vyrábět v roce 1968.

V letech 1981-1982 se výroba přesunula do Trnavských automobilových závodů (TAZ) a v roce 1985 byl vůz modernizován. Mimo jiné dostal motor o objemu 1,4 litru a nový název TAZ 1500. Bratislavské automobilové závody (BAZ) ovšem v té době dostaly za úkol vyvinout nástupce.

BAZ představily dvě verze. Menší MNA 900 - podle slov Malý Nákladní Automobil o užitné hmotnosti 900 kg, a větší MNA 1000, která měla užitnou hmotnost 1000 kg. Menší verze měla některé díly z favoritu, např. přední světla a čelní sklo, a také stavěla na jeho technice, což znamenalo motor řady 781 napříč před přední nápravou a pohon předních kol.

Větší verze MNA 1000 také sdílela např. části palubní desky, celý přístrojový štít a tlačítka v kabině s favoritem, ale pod kapotou měla mít motory Moskvič. A hlavně, zvenčí vypadala úplně jinak - měla zaoblené tvary, mnohem větší čelní sklo a světlomety se dvěma páry parabol.

BAZ MNA 1000 na prodej v Bratislavě

Foto: Andrey Padych/Mobile.de

Začátkem 90. let, po pádu komunistického režimu v Československu, byla výroba obou verzí BAZu MNA odsunuta na neurčito. Později se podnik BAZ stal součástí koncernu VW a plány na dodávku zanikly. Pár vyrobených prototypů zmizelo neznámo kam.

Jeden údajně ze tří vyrobených se ale nyní objevil na prodej v Bratislavě s inzerátem na německém inzertním serveru Mobile.de. Je ve zbědovaném stavu a bude vyžadovat kompletní renovaci, podle prodávajícího je ale zcela originální a kompletní. Pod kapotou prý pracuje motor Moskvič o objemu 1,6 litru.

Právě tento prototyp si můžete prohlédnout na fotografiích. Jeho stav vážně není dobrý, ale pečlivý fanoušek produktů Škoda/AZNP mu jistě navrátí původní krásu. U inzerátu vidíme cenu 29 999 eur, tedy asi 766 tisíc korun, ovšem v popisku stojí, že zájemce má nějakou částku nabídnout. [Inzerát zde]

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků