Hlavní obsah

Auta pro náctileté totálně propadla v bezpečnostních testech

Automobil můžou řídit i patnáctiletí. Stačí na to řidičák na malou motorku a vhodné vozidlo, jako je Aixam, Ligier nebo Microcar. Tyto vozy si ale vzala nezávislá zkušební organizace Euro NCAP do parády a po nárazových testech prohlásila, že výsledek je strašný.

Nárazový test Aixamu Crossover GTR 2016Video: Euro NCAP

 
Článek

Nárazové testy prováděné na klasických automobilech jsou ve výsledku hodnoceny až pěti hvězdičkami. Dnes je obvyklé, že drtivá většina vozů získává čtyři až pět hvězdiček. Ty nejhorší pak mají hvězdičky tři. Bohužel auta pro náctileté totálně propadla a jejich výsledky znamenají získání pouze jediné hvězdičky.

Do testu se dostaly vozy Aixam Crossover GTR a Microcar M.GO Family od firmy Ligier (oba se v Česku prodávají) a také Bajaj Qute a Chatenet CH30 (u nás k dostání nejsou). Nejlepší z nich byl posledně jmenovaný s 38 % možných bodů, což ovšem je stále jediná hvězdička.

Foto: EuroNCAP

Chatenet CH30

Foto: EuroNCAP

Microcar M.GO Family

Dost zklamal Microcar, který v ochraně posádky získal 28 % možných bodů, a tedy jednu hvězdičku. Šlo totiž o jediný vůz, jehož volant může být vybaven airbagem. Bohužel test ukázal, že tento zádržný systém moc nefunguje. Tělo i hlava byly vystaveny takovému nárazu, že řidič by buď nepřežil, nebo by měl vážná zranění.

Musíme upozornit, že vzhledem k tomu, že vozy mají omezenou rychlost, byla rychlost nárazových testů čelem i bokem do bariéry snížena na 50 km/h. Ostatní vozy dopadly ještě hůř. Nejhorší byl Aixam (na videu), jenž získal jen 25 % možných bodů. Sami se podívejte, jak dopadla figurína při čelním nárazu.

Foto: EuroNCAP

Aixam Crossover GTR

Foto: EuroNCAP

Bajaj Qute

Podobný test proběhl i v roce 2014, kde nad všemi nechvalně čněl model Ligier IXO JS Line 4 Places, jenž nedostal žádnou hvězdičku a jeho hodnocení bylo dokonce horší než golfového vozíku Club Car 2+2 Villager LSV.

Řídit smí už patnáctiletí

Zákon říká, že řidiči s průkazem typu AM mohou řídit dvoukolová motorová vozidla s objemem spalovacího motoru do 50 cm3 a maximální konstrukční rychlostí 45 km/h, dvoukolová motorová vozidla s výkonem elektrického motoru do 4 kW a maximální konstrukční rychlostí 45 km/h, tříkolová motorová vozidla s objemem spalovacího motoru do 50 cm3 nebo u jiných motorů s maximálním výkonem 4 kW.

Nakonec řidiči s průkazem typu AM mohou řídit i čtyřkolová motorová vozidla o hmotnosti v nenaloženém stavu max. 350 kg, s objemem spalovacího motoru do 50 cm3 nebo u jiných motorů s maximálním výkonem 4 kW. A získat řidičský průkaz skupiny AM může i patnáctiletý, ovšem se souhlasem zákonného zástupce.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám