Hlavní obsah

Adaptivní světlomety v Audi A8

Právo, Jaroslav Šimek

Luxusní limuzína Audi A8 je důkazem pravdivosti sloganu značky Audi "Náskok díky technice". Jedním z inovativních prvků v konstrukci tohoto výjimečného vozu jsou v mnoha ohledech unikátní adaptivní světlomety.

Článek

Adaptivní světlomety modelu Audi A8 zásadně zvyšují bezpečnost nočních jízd tím, že při odbočování eliminují neosvětlená místa v dráze vozu. U běžných světlometů zůstávají tato bokem ležící místa při odbočování neosvětlená a řidič tak vjíždí do křižovatek vlastně naslepo. Ale právě v neosvětlených místech se může skrývat zaparkovaný automobil, chodec v tmavém oblečení nebo jiná překážka.

Adaptivní světlomety limuzíny Audi A8, které jsou vylepšenou verzí světlometů Xenon Plus, osvětlují i bokem ležící místa křižovatek. V tělese světlometů Xenon Plus je mezi čočkami dálkových a tlumených světel ještě jedna žárovka - halogenová výbojka o výkonu 35 W.

Řídicí jednotka adaptivních světel neustále vyhodnocuje rychlost jízdy, natočení volantu a monitoruje funkci směrových světel a podle těchto informací dává pokyn k aktivaci přídavného světla, které dokáže osvětlit místa uvnitř oblouku, která by jinak zůstala ponořená ve tmě. Přídavné adaptivní světlo se aktivuje po zapnutí směrových světel jen při jízdě s tlumenými světly rychlostí do 70 km/h.

Snazší couvání

Tlumené světlo s podporou adaptivního světlometu ozařuje plochu tvořící asi devadesátistupňovou výseč s osou ve směru jízdy, takže řidič může i při odbočování "za roh" rychleji reagovat na případné překážky. V závislosti na rychlosti jízdy se plynule mění i intenzita světelného paprsku, takže oči řidiče neunavují nepříjemné skoky v intenzitě osvětlení.

Světlomety Xenon Plus jsou samozřejmě vybaveny systémem dynamické regulace světelného paprsku, díky kterému se nastavení světla nemění ani se zatížením vozu, ani při akceleraci nebo brždění. Řidič má tak stále optimálně osvětlenou jízdní dráhu a protijedoucím řidičům nehrozí oslnění.

Adaptivní světla pomáhají řidiči i při parkování - obě se totiž rozzáří i po zařazení zpětného chodu, takže při couvání jsou mnohem lépe osvětleny prostory kolem přední části vozu, čímž se usnadňuje periferní vidění řidiče.

Výhoda LED diod

Technicky zajímavá jsou i zadní skupinová světla limuzíny Audi A8. Obrysová, směrová i brzdová světla jsou totiž tvořena seskupením LED diod. Toto řešení uvolňuje ruce designérům, protože světla z LED diod při stejné funkčnosti zabírají méně místa. Výhodou je také jejich delší životnost - například směrová světla modelu Audi A8 nevyžadují žádnou údržbu po celou dobu životnosti vozu.

Avšak nejcennější je rychlejší aktivace osvětlení - zatímco konvenční žárovka potřebuje pro plné rozzáření asi 200 milisekund, LED diody se naplno rozsvítí během jediné milisekundy. V hustém provozu je toto na pohled nepatrné zkrácení aktivace světel velmi cenné, protože řidiči vzadu jsou rychleji informováni o záměrech řidiče před nimi jedoucího Audi A8 a mají více času na reakci.

Reklama

Související články

Hybridní Mitsubishi v Detroitu

Mitsubishi Motors přijíždí do Detroitu s patnácti modely, kterými chce zaujmout severoamerické publikum. Kromě sériových modelů však přiváží i dvě zajímavé...

Hummer H3T má tvář

Na autosalónu v Los Angeles se světové veřejnosti představil nástupce terénního vozu Hummer H2. Prozatím se jedná o studii, ale o sériové produkci H3T nikdo...

Výběr článků

Načítám