Mám Fiat Brava 1,9 JTD 105 HP r.v.2000 a má najeto již 190 000 km. Rád bych si pořídil něco novějšího, avšak nemohu se rozhodnout. Přemýšlel jsem nad dieselovou verzi Renaultu Laguny 5d r.v. minimálně 2003. Bohužel vsak nevím jaké mají mouchy a neduhy.

Ročník 2003 je kvalitativně dobrý. Už se u něj neobjevují ty závady co v předešlých generacích, jako jsou vytlučené čepy, špatná spodní ramena na přední nápravě, rychle vadnoucí tlumiče... Navíc tohle auto je velmi bezpečné, což je u něj velké plus. Ve své třídě má například asi nejpevnější práh.

Nejčastější závady jsou u tohoto modelu v elektronice. Při koupi tak dejte pozor, jestli svítí všechny kontrolky. Nefunkčnost jedné může znamenat rychlý pád celého systému. Pak je typické rozsvícení celé přístrojové desky a zhasnutí motoru.

Také se podívejte na chod motoru - musí být plynulý v celém rozsahu plynového pedálu - občas se totiž vyskytují špatné řídící jednotky. U dieselů doporučujeme vybírat vůz pod 150 000 najetých kilometrů.

Na dotaz odpověděl Pavel Janovský, vedoucí nákupu  Autocentrum ESA

Zajímá mě Váš názor na vozidlo Fiat Brava 1.6 16v

Fiat Brava má jeden uznávaný motor, a to je právě vámi vybraná šestnáctistovka. Je pružný a lehké auto je s ním velmi živé. Doporučujeme však vybírat z ročníků nad 1999. To se totiž začala dávat spolehlivější elektronika Magnetti-Marelli, která zlepšila vyrovnanost chodu a snížila spotřebu. Ta se pohybuje od 6,5 l do 8 l na 100 km, podle stupně opotřebení.

Jinak má Brava dobrou antikorozní ochranu karoserie, horší je to už s výfukem. Často trpí také zadní náprava, zvláště nad 100 000 najetých kilometrů.

Novinky.cz

Sháním auto do terénu 4x4 a už dlouho nevím jaké bych si vybral. U Nissanu jsou prý drahé díly a o Toyotě ani nemluvím. Zase jiné značky nemají potřebnou výdrž (koroze). Auto může být i v pokročilém věku, protože bude zdolávat jen několikakilometrový úsek loukou a lesem, kam osobní auto nemá šanci projet. Chtěl bych vozidlo nenáročné na údržbu a v nízké cenové relaci.

Bohužel váš dotaz zněl dost neurčitě, protože ani nevíme jaké velikosti preferujete vůz. Pokud máte na zdolání jen několikakilometrový úsek, na který je potřeba čtyřkolka, není potřeba kupovat velké teréňáky, jako je Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, ale není třeba se poohlížet ani po Nissanu X-Trail. Zkuste se obrátit třeba na japonskou značku Suzuki. Ta nabídne hned tři velikosti automobilů - Suziki Ignis 1.3 4x4, Suzuki SX4 (1.6 a 1.9 JTD ve verzi 4x4) a Suzuki Grand Vitara. Všechny si s terénem poradí díky zvýšenému podvozku a pohonu všech kol. Navíc jejich cena je celkem příznivá.

Chcete-li velký automobil, který by vydržel i tvrdší zacházení, možná bychom měli upozornit na soukromou firmu Dajbych z Plzně, prodávající vozy Toyota, a to i starých generací. Můžete si tak pořídit legendární "nerozbitný" Land Cruiser 78. Zároveň je firma dovozcem španělských automobilů značky Santana, což jsou vysloveně tvrdé terénní stroje. Bohužel s jejich servisem je to už poněkud složitější.

V oblasti tvrdých pracovních strojů bych ani nezatracoval staré známé východní značky, jako je UAZ či ARO. [viz test UAZ 3163 Patriot], které dnes pracují se spolehlivými motory Andoria. Jejich dovozce má i své internetové stránky.

Ve starších vozech budeme hledat těžko automobil, který bude terénní a málo rezne. Terénní vozy jsou totiž hodně namáhány na krut, což se projevuje i na postupném snižování kvality antikorozní ochrany. Ale pokud bychom se měli podívat na nějaké dobré představitele, nezatracoval bych například pickupy jako je Opel Campo, Nissan Pickup nebo Mitsubishi L200. Z menších offroadů je stále oblíbený Suzuki Samurai, jehož kvalita se však musí hodnotit kus od kusu. A jestli vám nejde o pohodlí, ale terénní vlastnosti, pak si vzpomeňte na Ladu Nivu, co všechno vyjede a jak na ní lesníci dodnes nedají dopustit.

Novinky.cz

Pokud máte nějakou otázku, stačí jí napsat na mail autobazar@novinky.cz. Odpovědi se budeme snažit uveřejnit v co nejkratší době.