Hlavní obsah

Za volantem BMW i4: Tradice na baterky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Poprvé jsem na český silnicích vyzkoušel elektromobil BMW i4, a to rovnou ve dvou variantách. Jde o povedenou směs novátorského a tradičního přístupu.

Foto: BMW

BMW i4 M50

Článek

Písmeno „i” u BMW nejprve znamenalo řadu experimentálních futuristických vozů jako městský elektromobil i3 nebo sportovní plug-in hybrid i8.

V době, kdy je z elektromobility už masové téma, se ale přesouvá na vcelku běžné modely. Právě i4 je toho dokonalým důkazem.

Novinka vznikla hned vedle klasického GranCoupé řady 4, zvenčí je není snadné rozeznat. Díky modifikaci, kterou prodělala modulární platforma CLAR v poslední generaci, již pro BMW není problém postavit de facto stejné auto se šestiválcem nebo podlahou plnou baterií.

Zaslepená maska, zahnutý displej

Fakt, že je i4 vizuálně tak blízko ke čtyřkovému GranCoupé, může pozorovatele snadno zmást. Vsadil bych se, že leckdo bude tohle auto s registračními značkami EL mít za plug-in hybrid. Ať už to berete jako výhodu či ne.

BMW ani u i4 nezapomnělo na nové ztvárnění přídě s obřími, vertikálně členěnými ledvinkami. Zde jsou samozřejmě zaslepeny pro lepší aerodynamiku a absenci klasického chladiče za nárazníkem. I když si na tento tvar začínám zvykat, stále jsem rád, že lze masku částečně zneviditelnit černou verzí jinak chromového orámování.

Foto: BMW

BMW i4 M50

Pokud odhlédneme od masky, je i4 na pohled velmi elegantní auto. Na střešní linii snadno necháte oči, stejně tak zaujme doširoka rozkročená záď. „Čtyřka” má totiž tradičně širší rozchod kol oproti řadě 3, což pro elektrickou verzi platí také.

Foto: BMW

BMW i4 M50

Chtělo by se říci, že ani v interiéru se i4 od čtyřkové řady neliší, dostanete kvalitní materiály ve sportovně strohém provedení a překvapivě dost prostoru i pro čtyři dospělé. Ovšem údajně na poslední chvíli se Bavoři rozhodli, že tu bude něco přece jen jinak.

Foto: BMW

BMW i4 M50

Řeč je o nové generaci infotainmentu iDrive osmé generace. Obřím a zakřiveným displejem to jen začíná. Systém, který si odbyl premiéru ve vlajkovém elektrické SUV iX, si sice ponechává i klasický ovladač na středovém tunelu, ale jinak je tu spousta věcí jinak.

Opět jde o velmi plynule, spolehlivě fungující systém se špičkovou grafikou, ale zda BMW dodrželo i svůj tradiční důraz na intuitivnost ovládání, si troufnu říci až po klasickém týdenním testu.

V rámci prvních kilometrů během jednoho dne s i4 mi chybělo třeba tlačítko sloužící jako manuální zkratka na vypnutí systému držení v pruhu, který se po každém nastartování aktivuje. Rovněž mód brzdné rekuperace bych si přál ovládat třeba pádly pod volantem jako tomu umí mercedesy.

Drtivá akcelerace

BMW i4 je nejprve k mání ve dvou verzích pohonu. Standardní varianta eDrive40 má jeden elektromotor na zadní nápravě s výkonem 250 kilowattů, 340 koní a dojezd dle přísnějšího protokolu WLTP až 590 km.

Verze M50, první elektromobil od divize Motorsport, má navíc elektromotor i na přední nápravě a systémový výkon 400 kW, 544 k. Točivý moment dosahuje 795 newtonmetrů oproti standardním 430 Nm.

Zatímco akceleraci „čtyřicítky” byste pravděpodobně označili za „velmi slušnou”, čemuž při odpíchnutí z místa pomáhá i velmi dobře nastavená kontrola trakce, M50 dokáže navodit podobný pocit jako ty vůbec nejsilnější elektromobily, se kterými jsem jel, včetně dvojice Porsche Taycan Turbo S nebo Audi RS e-tron GT.

Test Audi RS e-tron GT: Budoucnost je tu

Testy

Alespoň v rychlostech pod českým dálničním limitem, kdy je odpich neuvěřitelný, nekompromisní, okamžitý. Z nuly na 100 km/h je „emko” za méně než 4 sekundy. Samozřejmě že ve vysokých rychlostech už i4 M50 začne ztrácet dech, protože mu na rozdíl od zmiňované dražší konkurence chybí dvoustupňová převodovka. Maximální rychlost je ale i tak slušných 225 km/h.

Obě motorizace mají bateriový balíček v podlaze o kapacitě 83,9 kWh, dojezd verze edrive40 tak činí 590 km, „emková“ varianta dojede 521 kilometrů dle přísnějšího protokolu WLTP. Na ověření si počkejme v rámci delší zkušenosti, i v drsném testovacím režimu včetně polygonu ale palubní počítač ukazoval hodnoty spolehlivě přes 300 km na jedno nabití.

Foto: BMW

BMW i4 M50

Architektura elektrického pohonu BMW páté generace umožňuje nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 205 kW. Z 10 na 80 procent kapacity tehdy nabití trvá 31 minut. S tím už nyní souhlasit mohu, při zastávce na rychlonabíjecí stanici Ionity jsem nabíjel výkonem až 203 kW.

I v případě i4 platí, že se vyplatí zadávat nabíjecí stanici do navigace, auto baterii vychladí či předehřeje tak, aby plný výkon mohl být využit od prvních minut.

Povědomé jízdní vlastnosti

BMW se už roky daří nejen svým sportovním modelům vtisknout stejný charakter jízdních vlastností. Podle posezu za volantem, naladění řízení, chování na limitu, pod plynem v zatáčkách i celkového vyvážení zkrátka BMW na platformě s klasickou koncepcí snadno poznáte.

Elektromobilita by tomu měla házet klacky pod kola, ale možná překvapivě tomu tak úplně není. I i4 je za volantem povědomé. Hmotnost tentokrát leží dokonce z větší poloviny na zadní nápravě, příď je tak sice možná až příliš lehká, ale v řízení má řidič dostatek citu, aby předním kolům věřil.

Foto: BMW

BMW i4 40

Elektronika je nastavená tak, že si dokáže poradit s okamžitým točivým momentem a v režimu částečně omezené kontroly trakce ji šoférovi servírovat tak, aby celkem jednoduše ovládal auto v zatáčce právě akcelerátorem.

To musela být pro inženýry výzva, protože elektromobil si na rozdíl od auta se spalovacím motorem takzvaně „nepodtočíte” na vyšší „kvalt”, aby plynový pedál na výjezdu zkrotnul.

Foto: BMW

BMW i4 40

Verze M50 s pohonem všech kol se chová přesně jako xDrive u běžných BMW s klasickou koncepcí s motory uloženými podélně. Tedy výrazně preferuje zadní pohon a přední kola využívá ke kontrolovanému přechodu z kontrolovaného smyku do neutrální stopy.

Podvozek rovněž zaslouží pochvalu. I přesto, jak statečně bojuje s přirozenou nadváhou elektromobilu a udržuje karoserii stabilní i na silničních vlnách, umí kilogramy naopak i využít pohodlí posádky. Ani česká okreska i4 nerozhodí, kola nejdou do dorazů a tlumiče jsou dostatečně rychlé.

Navíc, jak jsem si zvykl, že prémiové automobilky vyrukovaly do světa moderních elektromobilů nejčastěji s velkými SUV, zkušenost s nízkým, tichým a aerodynamicky vytříbeným čtyřdveřovým kupé je osvěžující - dává totiž mnohem větší smysl.

Závěr

Finální verdikt přinese až delší zkušenost. BMW i4 ale každopádně dokáže zaujmout především tím, že jde zkrátka o BMW, na které jsou zákazníci bavorské značky zvyklí. Atmosféru a typické vlastnosti klasických aut této značky dokáže přenést i do nové doby, což je velmi dobrá zpráva.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám