Test Toyoty Land Cruiser 3,0 D-4D: digitální off-road v analogovém terénu
Nová generace bezpochyby legendárního off-roadu, narostla pouze nepatrně, velké změny ostatně nebyly potřeba. Land Cruiser je nyní o 45 mm delší a o 10 mm širší. Výška vozu poklesla o 10 mm, což sice zlepšilo vlastnosti při jízdě na běžné silnici, zhoršilo to ale schopnosti při překonávání vyšších terénních nerovností. I tak ale „papírové“ možnosti pro jízdu v terénu působí velmi schopně – světlá výška 220 mm, stoupavost 42 stupňů a stejnou hodnotu má i boční náklon. Nejvyšší brodivost činí 700 mm.
Toyota Land Cruiser
Foto: Martin Žemlička, Novinky
Toyota naštěstí nechtěla z popisovaného modelu udělat SUV, které dnes nabízí kde kdo, ale zůstala u tradiční robustní rámové konstrukce, která zaručuje výborné vlastnosti při jízdě v terénu.
Celkově Land Cruiser v terénu mimo zpevněné silnice jen tak něco nerozhází, jak jsme si ověřili na terénním polygonu v pražském Hummer centru, stálý pohon všech kol s redukcí a diferenciálem s omezenou svorností a dobrá křížitelnost náprav zaručuje vozu mimořádné schopnosti. Asi jediný problém představovala relativně nižší světlá výška, která ani při maximálním zvýšení nezaručila, že se spodek auta tu a tam nedotýkal vrcholku terénní nerovnosti. To už se ale pohybujeme v mimořádně náročném terénu.
Toyota Land Cruiser
Foto: Martin Žemlička, Novinky
Mimo silnice navíc pomáhá spousta elektronických pomocníků, čtyřmi (!) kamerami počínaje a pomocníkem pro rozjezd v kopci konče. Nechybí ani asistent pro sjíždění příkrých svahů, kdy řidič pouze ovládá volant a nemusí se soustředit na brzdění. Z Land Cruiseru, auta s více než padesátiletou historií, se tak stal o něco méně analogový prostředek. Digitální pomocníci neruší, naopak jsme je během testů shledali užitečnými.
Toyota Land Cruiser
Foto: Martin Žemlička, Novinky
Prostornost 4,7 metru dlouhého a 1,9 metru vysokého off-roadu je výtečná, posádka zde najde nejenom široká sedadla, ale i bohatě dimenzovaný prostor pro nohy či hlavy – problém nebudou mít ani vysocí lidé při dlouhých cestách vzadu. Land Cruiser nově umožňuje elektricky zvednout z podlahy dvě nouzová sedadla, na kratší vzdálenosti tak není problém uvézt sedm pasažérů.
Toyota Land Cruiser
Foto: Martin Žemlička, Novinky
Také místo pro náklad je dostatečně velké, pokud řidič nebude využívat třetí nouzovou řadu sedadel, nabídne „stopadesátka“ dostatečnou kapacitu (konkrétně je to 655 litrů). Praktická je i možnost zafixovat otevřené dveře nebo otevírat pouze zadní okno bez nutnosti otevřít celé robustní dveře.
Toyota Land Cruiser
Foto: Martin Žemlička, Novinky
Druhá řada sedadel lze pochopitelně složit, pak se z Land Cruiseru stane malý stěhovák – ověřili jsme si to při převozu dvou na sobě položených postelí s rozměry 200x90 centimetrů. Jedna výtka: zadní rezerva už není přidělána na páté dveře, ale nachází se na méně praktickém místě vzadu pod vozem.
Toyota Land Cruiser
Foto: Martin Žemlička, Novinky
V nabídce dva motory
Land Cruiser můžete mít buď s benzínovým osmiválcem (282 k / 387 Nm) nebo třílitrovým čtyřválcem. Vznětový motor se k charakteru vozu hodí více a pokud nebude auto provozováno v oblastech, kde není k dispozici kvalitní nafta, jde z hlediska provozních nákladů o vhodnější verzi. Třílitr má vstřikování common-rail a nabídne 173 koní při 3400 otáčkách a 410 Nm v pásmu 1800 – 2800 otáček. Mezi nevýhody tohoto agregátu patří vyšší hlučnost.
Toyota Land Cruiser
Foto: Martin Žemlička, Novinky
Při vracení auta nám ukázal palubní počítač hodnotu rovných 10 litrů, což vzhledem k velikosti, výkonu a hmotnosti vozu není špatná hodnota (výrobce udává optimistických 8,1 l / 100 km).
Pokud chcete sportovně-užitkové auto (SUV), zapomeňte na Toyotu Land Cruiser. Je to podobný nesmysl jako pořídit si do panelové garsonky hlídacího psa, který má geneticky naprogramované hlídat ovce v pustých horách. Land Cruiser sice na běžné silnici nabídne solidní komfort, vzhledem k robustní konstrukci a celkovému zaměření to ale není vůz na běžné cestování. Jeho pravé místo je mimo silnice.
Toyota Land Cruiser
Foto: Martin Žemlička, Novinky
Toyota Land Cruiser
Foto: Martin Žemlička, Novinky
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor: | 2982 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 127 kW (173 k) při 3400 ot./min. |
Max. točivý moment: | 410 Nm od 1600 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 11,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 175 km/h |
Průměrná spotřeba: | 8,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2165 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 024 900 Kč |