Hlavní obsah

Test Toyoty Land Cruiser 3,0 D-4D: digitální off-road v analogovém terénu

Toyota Land Cruiser je off-road s více než padesátiletou tradicí. Jak jezdí nejnovější generace, která se aktuálně prodává v autosalonech japonské automobilky, jsme jeli vyzkoušet na běžné silnice a především mimo ně.

Test Toyoty Land Cruiser 3,0 D-4D: digitální off-road v analogovém terénu

Nová generace bezpochyby legendárního off-roadu, narostla pouze nepatrně, velké změny ostatně nebyly potřeba. Land Cruiser je nyní o 45 mm delší a o 10 mm širší. Výška vozu poklesla o 10 mm, což sice zlepšilo vlastnosti při jízdě na běžné silnici, zhoršilo to ale schopnosti při překonávání vyšších terénních nerovností. I tak ale „papírové“ možnosti pro jízdu v terénu působí velmi schopně – světlá výška 220 mm, stoupavost 42 stupňů a stejnou hodnotu má i boční náklon. Nejvyšší brodivost činí 700 mm.

Toyota Land Cruiser

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota naštěstí nechtěla z popisovaného modelu udělat SUV, které dnes nabízí kde kdo, ale zůstala u tradiční robustní rámové konstrukce, která zaručuje výborné vlastnosti při jízdě v terénu.

Celkově Land Cruiser v terénu mimo zpevněné silnice jen tak něco nerozhází, jak jsme si ověřili na terénním polygonu v pražském Hummer centru, stálý pohon všech kol s redukcí a diferenciálem s omezenou svorností a dobrá křížitelnost náprav zaručuje vozu mimořádné schopnosti. Asi jediný problém představovala relativně nižší světlá výška, která ani při maximálním zvýšení nezaručila, že se spodek auta tu a tam nedotýkal vrcholku terénní nerovnosti. To už se ale pohybujeme v mimořádně náročném terénu.

Toyota Land Cruiser

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mimo silnice navíc pomáhá spousta elektronických pomocníků, čtyřmi (!) kamerami počínaje a pomocníkem pro rozjezd v kopci konče. Nechybí ani asistent pro sjíždění příkrých svahů, kdy řidič pouze ovládá volant a nemusí se soustředit na brzdění. Z Land Cruiseru, auta s více než padesátiletou historií, se tak stal o něco méně analogový prostředek. Digitální pomocníci neruší, naopak jsme je během testů shledali užitečnými.

Toyota Land Cruiser

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Prostornost 4,7 metru dlouhého a 1,9 metru vysokého off-roadu je výtečná, posádka zde najde nejenom široká sedadla, ale i bohatě dimenzovaný prostor pro nohy či hlavy – problém nebudou mít ani vysocí lidé při dlouhých cestách vzadu. Land Cruiser nově umožňuje elektricky zvednout z podlahy dvě nouzová sedadla, na kratší vzdálenosti tak není problém uvézt sedm pasažérů.

Toyota Land Cruiser

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Také místo pro náklad je dostatečně velké, pokud řidič nebude využívat třetí nouzovou řadu sedadel, nabídne „stopadesátka“ dostatečnou kapacitu (konkrétně je to 655 litrů). Praktická je i možnost zafixovat otevřené dveře nebo otevírat pouze zadní okno bez nutnosti otevřít celé robustní dveře.

Toyota Land Cruiser

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Druhá řada sedadel lze pochopitelně složit, pak se z Land Cruiseru stane malý stěhovák – ověřili jsme si to při převozu dvou na sobě položených postelí s rozměry 200x90 centimetrů. Jedna výtka: zadní rezerva už není přidělána na páté dveře, ale nachází se na méně praktickém místě vzadu pod vozem.

Toyota Land Cruiser

Foto: Martin Žemlička, Novinky

V nabídce dva motory

Land Cruiser můžete mít buď s benzínovým osmiválcem (282 k / 387 Nm) nebo třílitrovým čtyřválcem. Vznětový motor se k charakteru vozu hodí více a pokud nebude auto provozováno v oblastech, kde není k dispozici kvalitní nafta, jde z hlediska provozních nákladů o vhodnější verzi. Třílitr má vstřikování common-rail a nabídne 173 koní při 3400 otáčkách a 410 Nm v pásmu 1800 – 2800 otáček. Mezi nevýhody tohoto agregátu patří vyšší hlučnost.

Toyota Land Cruiser

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Při vracení auta nám ukázal palubní počítač hodnotu rovných 10 litrů, což vzhledem k velikosti, výkonu a hmotnosti vozu není špatná hodnota (výrobce udává optimistických 8,1 l / 100 km).

Pokud chcete sportovně-užitkové auto (SUV), zapomeňte na Toyotu Land Cruiser. Je to podobný nesmysl jako pořídit si do panelové garsonky hlídacího psa, který má geneticky naprogramované hlídat ovce v pustých horách. Land Cruiser sice na běžné silnici nabídne solidní komfort, vzhledem k robustní konstrukci a celkovému zaměření to ale není vůz na běžné cestování. Jeho pravé místo je mimo silnice.

Toyota Land Cruiser

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota Land Cruiser

Foto: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2982 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:127 kW (173 k) při 3400 ot./min.
Max. točivý moment:410 Nm od 1600 ot./min.
0 - 100 km/h:11,7 s
Nejvyšší rychlost:175 km/h
Průměrná spotřeba:8,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:2165 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:1 024 900 Kč
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků