Hlavní obsah

Test Mercedesu-Benz SLS AMG: dokonalá reinkarnace

Novinky, Martin Žemlička

SLS AMG je nejsportovnější model v nabídce Mercedesu. Prodává se od roku 2010, ale možnost strávit s ním příjemný den přišla až nyní. Jako první a dosud jediní v Česku přinášíme jízdní dojmy z českých dálnic a okresek.

Test Mercedes-Benz SLS AMGVideo: Novinky

 
Článek

Už první pohled naznačuje, že SLS AMG je supersportovní automobil, u kterého se při vývoji kompromisy nedělaly. A vskutku, po pár minutách je jasné, že tohle auto je orientované na řidiče, rychlost a skvělé jízdní vlastnosti. Nádherně dlouhá kapota ukrývá podélně uložený atmosférický 6,2litrový, jak je u AMG zvykem ručně montovaný, osmiválec, který svou sílu posílá na zadní kola.

Pouhých 1262 mm vysoké auto je pouze pro dva cestující (což je v pořádku) a nabídne i slušnou (176 l) velikost zavazadlového prostoru (jakkoliv to u supersportů je nepodstatné). Vzhled nového SLS odkazuje na padesátá léta a slavný model 300 SL – všimnete si toho při pohledu na přední masku s masivním otvorem pro nasávání vzduchu a velkým logem Mercedesu, na celkové proporce a samozřejmě také na výklopné dveře, tzv. racčí křídla. Odkaz na ikonu padesátých let se Mercedesu povedl výtečně.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz SLS AMG

Dveře se po stisknutí kliky jemně otevřou vzhůru, sedačka je umístěna velmi blízko silnici, což ještě zvyšuje propojení řidiče s autem. Pouze nastupování může být zpočátku trochu náročnější, nejlépe se ale do interiéru nasoukáte, když bokem zaplujete do sedadla a pak přehodíte nohy dovnitř.

Interiér je v podélném směru docela stísněný, ale prostor pro hlavu je vyboulený, takže lidé do zhruba 190 centimetrů výšky nebudou mít problém. K zavření dveří je potřeba natáhnout ruku, menší řidiči se při tomto manévru musí trochu vyklonit.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Test Mercedes-Benz SLS AMG

Interiér je perfektně zpracovaný, mnoho dílů samozřejmě pochází z běžných mercedesů. Všechny použité materiály jsou špičkové. To, co vypadá jako hliník, je skutečně hliník. Rovněž zpracování například koženého čalounění je špičkové. Interiér je stylový a možná i díky své neextravagantní jednoduchosti působí vkusně. Snad jen volant by mohl být prost záplavy tlačítek, u sportovního auta je možnost ladit rádio na volantu nedůležitá.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz SLS AMG

Obrovské srdce s nádherným zvukem

SLS pohání 6,2litrový osmiválec s výkonem 571 koňských sil (420 KW) a 650 Nm točivého momentu. Z klidu na stokilometrovou rychlost vystartuje SLS za 3,7 vteřiny a jede až 317 km/h. Tolik teorie. Stačí stisknout startovací tlačítko a z mohutného zahřmění, které se po chvilce ustálí na bručivém volnoběhu, je vám hned jasné, že tenhle osmiválec bude patřit mezi to nejlepší, co lze pod kapotami současných automobilů nalézt. A potvrdí se to hned poté, co se provozní kapaliny zahřejí, objeví se prázdná rovinka a vy poprvé sešlápnete plynový pedál až na podlahu.

Reakce je fantastická. Auto vystřelí vpřed jako z praku, cítíte, jak síla zadních poháněných kol mohutně tlačí auto dopředu. To vše za doprovodu řezavého zvuku výfuku. Osmiválec se nedá točit nějak přehnaně vysoko (nad 8000 otáček), ale zátah předváděný lehce nad sedmi tisíci otáčkami je úchvatný, stejně jako celková pružnost motoru.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Test Mercedes-Benz SLS AMG

Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou okamžité a velmi bezprostřední. Výkon se přenáší na zadní kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky, přičemž převodovka je pro lepší rozložení hmotnosti uložena u zadní nápravy (transaxle). Její projev je ovšem největší slabinou celého auta, protože řadí i přesto, že je dvouspojková, relativně pomalu. Při klidné jízdě to ani nepostřehnete, ale když s SLS jedete „pilu“, není to úplně ideální.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Test Mercedes-Benz SLS AMG: kufr je přiměřeně velký.

Komfortní a poddajný podvozek

Podvozek nabídne skvělý komfort a díky nízkém těžišti, skvělému rozložení hmotnosti a vyspělému zavěšení je tuhý a neutrální. Při natáčení videa na vlhkých točitých okreskách v okolí Berouna je z chování auta evidentně cítit, jak lze SLS v zatáčkách řídit pouze plynem. Asi dvakrát žlutá kontrolka trakce (vypínatelná ve třech stupních) při prudším přidání plynu problikne a stabilizační systém nekompromisně zasáhne a nedovolí autu využít  jeho přirozenou přetáčivost. Představa, že autor článku vysvětluje, že na okresce rozstřelil auto za šest miliónů, nakonec vede k tomu, že průjezdy jsou velmi decentní.

Ani rychlá jízda v přímce pro auto nepředstavuje žádný problém, a přestože jsme neměli možnost přiblížit se k maximální rychlosti, chování auta kolem dvousetkilometrové rychlosti je velice přirozené.

Řízení je lehčí, ale přesné a komunikativní. Auto se chová nezáludně, nikdy se nenakloní, a buď se chová neutrálně, nebo – což cítíte skrz záda zapřená v sedačce - se řízeně přetáčí.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz SLS AMG

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz SLS AMG

Každodenní použitelnost

SLS AMG je krásně univerzální, při běžných rychlostech se chová jako kterýkoliv jiný mercedes a nabídne posádce velký komfort. S tímhle autem můžete denně dojíždět do práce, můžete s ním jet tisíce kilometrů přes celou Evropu, nebo s ním můžete zajet na závodní okruh – a budete se vždy skvěle bavit. Mercedesu se podařilo vytvořit zcela mimořádné auto, které lze směle porovnávat s elitou supersportovních vozů, přičemž zvláštní důraz byl kladen na odkaz původního 300 SL, každodenní použitelnost i obrovský motor s úchvatným výkonem i zvukem.

A ještě něco, spotřeba paliva. Při ostřejší jízdě nám palubní počítač ukázal mezi 20 – 25 litry, při klidnějším ježdění se dá úbytek paliva srazit na dvanáct. Majitele, kteří za auto dali bezmála pět miliónů korun (a s trochou příplatkové výbavy jste na šesti jako v případě tohoto konkrétního kusu), to asi příliš trápit nebude.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz SLS AMG

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:6208 ccm, osmiválec, zážehový
Max. výkon:570 k (420 kW) při 6800 ot./min.
Max. točivý moment:650 Nm při 4750 ot./min.
0 - 100 km/h:3,8 s
Nejvyšší rychlost:317 km/h
Průměrná spotřeba:13,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1695 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:4 746 000 Kč
Cena s testovanou motorizací:4 746 000 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám