Hlavní obsah

Test Kie Cee'd GT: čekejte nečekané

Novinky, Martin Žemlička

Nejvýkonnější a nejrychlejší vůz korejské Kie - Cee'd GT - je zároveň prvním ostrým hatchbackem od této značky. Na jízdu s tímto modelem, který se nabízí ve tří- a pětidveřové variantě, jsme proto byli velmi zvědaví.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee´d GT

Článek

Kia Cee'd není ani v základních verzích vůbec špatné auto. Je prostorné, dobře jezdí, a třebaže nenabídne tak výkonné motory jako evropská konkurence, většina zákazníků si ten svůj vybere nejspíš bez větších problémů.

Doposud v nabídce Kie chyběl sportovně laděný hatchback, který třebaže určený pro každodenní jezdění, dovede uspokojit i náročné řidiče a nabídne trochu emotivního svezení. Tedy něco jako Golf GTI, Focus ST a další ostré hatchbacky z nižší střední třídy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee´d GT

První pohled na Cee'd GT není vůbec špatný – autu sluší osmnáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami, výrazná přední maska s diodami, snížený podvozek, o trochu výraznější boční prahy i dvojitá koncovka výfuku. Rovnou zapomeňte na supersportovní zvuk, který se line z televizní reklamy – ve skutečnosti zvuk výfuku bude vyhovovat těm, kteří chtějí tiché auto.

Tady se emocí nedočkáte (lze to vyřešit koupí laděného výfuku), vnější vzhled je ale až nečekaně povedený, obzvláště v nějaké výrazné barvě, třeba červené.

Perfektní Recara, škoda že nejdou spustit níž

Uvnitř najdete vynikající sedačky Recaro s dobrým bočním vedením. Volant padne dobře do ruky, možnosti pro nastavení sedačky a volantu vyhoví snad všem typům postav (škoda, že sedadlo řidiče nejde spustit více k podlaze). Místa nad hlavou je také dost, a pokud jako my zvolíte pětimístné provedení, usadíte dozadu i dva vyšší cestující.

V interiéru zarazí abnormální množství mnohdy jednoúčelových tlačítek, tím interiér ztrácí na přehlednosti. Naopak se nám líbila možnost přepínat centrální displej do režimu GT, kdy se kromě rychlosti ukazuje i plnicí tlak turbodmychadla a aktuálně využívaný točivý moment. Klasické analogové budíky by samozřejmě byly hezčí (a dražší), ale i tato digitální náhražka má něco do sebe.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee´d GT

K autu se dodává výhradně šestistupňová manuální převodovka, což je ideální volba pro nabručený hatchback, v takto koncipovaném autě nemá automat co dělat. Řazení je maličko delší, ale přesné a problém není ani s citlivostí spojky či dávkováním brzdového pedálu.

Asi největším překvapením je naladění posilovače řízení. Jak známo, Kie (i sesterské Hyundaie) jej mají přeposilovaný a málo citlivý.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee´d GT

V případě verze GT to ale neplatí. Sice se nedočkáte špičkové odezvy (jenže které současné auto dané cenové kategorie tohle umí?), pohyby volantu i kontakt zprostředkovaný posilovačem působí ovšem velmi přirozeně, znát je i ostřejší převod řízení.

Podvozek zvládne i ostrou jízdu

Překvapení druhé: ačkoliv je auto i na osmnáctipalcových kolech vcelku komfortní a vyžehlí většinu nerovností vozovky, na agilitě při jízdě v zatáčkách mu to příliš neubralo.

Ono, ani Kia Cee'd GT se neřadí k vysloveně sportovním hatchbackům, ale spíše k pohodlným autům se slušným výkonem a možností projet si oblíbenou okresku bez velkých náklonů karoserie, přílišné nedotáčivosti atd. A to se v případě recenzovaného modelu povedlo až nečekaně dobře.

Autor článku několik desítek kilometrů váhal, na konci testu ale měl jasno – tohle je jízdně nejlepší auto, jaké kdy Kia vypustila na trh.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Kia Cee´d GT

GT se ochotně vrhá do zatáček, nenaklání se a s lehkou nedotáčivostí z nich vyjíždí. Ochotně drží stopu i kopíruje silnici a je stabilní i v rychlostech kolem 200 km/h. I náročným řidičům dovede Cee'd GT vykouzlit na tváři úsměv, k opravdovému absolutoriu autu ale chybí alespoň elektronická náhražka samosvorného diferenciálu.

V rychle projížděných zatáčkách cítíte protáčení odlehčeného kola. Elektronická stabilizace je vypínatelná, ale ne zcela (vedle žlutého symbolu ESP se pak rozbliká ještě jeden) – na běžné jezdění, a zejména s ohledem na charakter popisovaného hatchbacku je nastavení citlivosti výtečné.

Cenová pobídka

Na závěr pár slov k motoru, který se s o trochu nižším výkonem dostal pod kapotu jízdně nepříliš povedeného Hyundaie Veloster Turbo. V cee'du je přeplňovaná šestnáctistovka naladěná na 204 koní při 6000 otáčkách. Motor těží z 265 Nm točivého momentu, který v praxi máte pod pravou nohou od 2000 otáček.

Zátah působí velmi přirozeně, prodleva turbodmychadla je minimální, a pokud budete motor držet ve správných otáčkách (lehce nad 2000 až do cca 5500 otáček), dočkáte se velmi solidního zrychlování.

Ostatně hodnoty 7,7 sekundy pro zrychlení na „stovku“ a nejvyšší rychlost 230 km/h (shodná pro tří- i pětidveřovou verzi) nezní vůbec špatně. Spotřeba se při běžné jízdě s občasným ”plným plynem„ vejde pod 10 litrů na sto ujetých kilometrů.

Kia Cee'd GT je bezpochyby zajímavým rozšířením sportovně laděných hatchbacků. Jezdí až překvapivě dobře a třebaže není tak dobrá a nemá takovou image jako výrazně dražší Golf GTI, stojí za zvážení. Notabene když za necelých 540 000 korun (cena je stejná pro tří- i pětidveřové provedení) máte plně vybavený hatchback s výkonem přes 200 koní. Připlácet budete jenom 14 tisíc za metalízu, jinak je už v základu všechno potřebné.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1591 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:150 kW (204 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:265 Nm od 1750 ot./min.
0–100 km/h:7,7 s
Nejvyšší rychlost:230 km/h
Průměrná spotřeba:7,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1382 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:539 980 Kč
Cena s testovanou motorizací:539 980 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám